Met beelden kun je een verhaal vertellen en een geschreven verhaal visueel kracht bijzetten. Daarnaast kijken mensen tegenwoordig liever naar beeld dan naar tekst. Niet gek dus dat beelden steeds belangrijker worden om bijvoorbeeld online zichtbaar te worden, maar ook om het (verkoop)verhaal van je onderneming te vertellen. Wil jij jezelf goed op de markt zetten? Jouw doelgroep bereiken? En zoveel mogelijk mensen aan jouw merk binden? Dan kan het erg verstandig zijn om een eigen beeldbank te hebben. Ellen legde eerder al uit waarom het een goed idee is om te investeren in een beeldbank. Heb je nog geen beeldbank gemaakt? En weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken? Geen probleem! In dit artikel leg ik uit hoe je in 6 stappen jouw eigen beeldbank kunt maken.
Wat is een beeldbank?
Een beeldbank is een verzameling beeldmateriaal. In dit artikel ga ik het hebben over een beeldbank dat vooral uit foto’s bestaat. Een beeldbank kan naast foto’s ook uit video’s, infographics enzovoorts bestaan.
Waarom is een beeldbank belangrijk?
Tegenwoordig zijn er online tal van rechtenvrije foto’s te vinden die je kunt gebruiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stockfoto’s en productfoto’s. Echter worden die foto’s al door ontzettend veel mensen gebruikt. Wanneer jij deze foto’s ook gebruikt, zul je minder goed opvallen tussen de rest.
Bovendien hechten mensen steeds meer waarde aan authenticiteit. Ze waarderen het enorm als ze zien dat jij gewoon je eigen beelden gebruikt en dat je de tijd en moeite neemt om deze beelden te maken. Je komt erdoor ook wat persoonlijker en ‘echter’ op mensen over. Dat kan er weer voor zorgen dat ze niet alleen jouw beelden, maar ook jou als ondernemer gaan waarderen en zich aan jouw merk binden.
Hoe kun je een beeldbank maken?
Het creëren van een beeldbank was 1 van de eerste dingen die ik deed toen ik met mijn onderneming startte. Hieronder vertel ik je welke stappen ik heb genomen om mijn beeldbank te maken.
Stap 1: bedenk wat je wilt uitstralen
Je wilt natuurlijk beelden hebben die passen bij jouw bedrijf. Daarom is het een goed idee om van tevoren al het volgende te weten:
- Wat de huisstijl van je bedrijf is;
- Welke boodschap je wilt uitdragen;
- Wie jouw doelgroep is, dus wie je wilt aanspreken/bereiken.
Om er zeker van te zijn dat je een beeldbank krijgt die jij kan gebruiken voor jouw onderneming, is het belangrijk om dit bij elk volgende stap erbij te houden.
Stap 2: Bepaal waarvoor je de beelden gaat gebruiken
Het is een goed idee om al van tevoren te bepalen waarvoor je de foto’s gaat gebruiken. Is dat vooral voor je website? Of voor je sociale mediakanalen? Dit kan mede bepalen of je verticale of juist horizontale foto’s nodig hebt. Daarnaast kan dit je ook al helpen met het bepalen van de invalshoek die je wilt nemen met de foto’s.
Stap 3: Bepaal hoe je jezelf wilt neerzetten
Dit is een hele belangrijke stap voor het daadwerkelijk bepalen van de inhoud van je foto’s. Hoe wil jij jezelf neerzetten? Is dat als een onbevreesde digital nomad? Als een zakelijke en deskundige professional in jouw branche? Of als een informele free-spirit die vanuit haar hart onderneemt. Misschien ben jij wel een combinatie van 1 van deze dingen of totaal iemand anders.
Zo wilde ik mijzelf neerzetten als een informele maar ook deskundige professional in mijn vakgebied. Daarom koos ik tijdens mijn eerste fotoshoot voor het volgende:
- Ik droeg minstens 2 kleuren van mijn huisstijl (lichtroze en wit);
- Ik nam mijn laptop mee, waarmee ik ook poseerde (mijn laptop is dé essential voor mijn werk);
- Ik had een naturel make-up look (lekker informeel en zoals ik er elke dag uitzie);
- En ik hield de fotoshoot in een hippe home office.
Zoals je ziet, is het erg belangrijk om te weten hoe jij jezelf wilt neerzetten. Het bepaald niet alleen de setting van je foto’s, maar ook de locatie en hoe jij er zelf uitziet.
Stap 4: Laat je foto’s maken door een professional
Of in ieder geval iemand die ontzettend goed is in fotograferen. Ik heb meerdere pogingen gedaan om het beeldmateriaal voor mijn beeldbank te laten maken door mijn vriend. Meerdere keren leverde mij dat helaas niet het gewenste resultaat op; fotografie is toch echt een vak apart, haha!
Daarom raad ik je aan om je foto’s te laten maken door professional en het liefst iemand die ervaring heeft met zakelijke fotoshoots. Kies iemand waarbij jij je comfortabel voelt en die gewoon dondersgoed weet hoe jij op foto’s zo goed mogelijk uit de verf komt. Zo schiet Lizet Beek alle foto’s voor mijn beeldbank. Zij heeft hier ervaring mee en bij haar voel ik me heel prettig. Dat zie je op alle foto’s terug.
Stap 5: Benut de fotoshoot volledig
Een fotoshoot kost tijd, energie en geld. Daarom kun je een fotoshoot het beste zo volledig mogelijk benutten. Zo nam ik tijdens mijn eerste fotoshoot 2 outfits mee en stak ik tussendoor mijn haar op, enzovoorts. Daarnaast maakten we foto’s met allerlei verschillende settings en houdingen. Achter de laptop, laptop in de hand, mobiel bij de laptop, achter een bureau met een notitieblok voor me, we waren er lekker druk mee! Ter inspiratie had ik van tevoren op Pinterest een bord gemaakt van poses van andere meiden die een business shoot hadden gedaan. Zo hoefden we niet lang na te denken over de volgende pose en konden we lekker veel experimenteren en plaatjes schieten.
Door dit soort dingen te doen, krijg je veel afwisselende foto’s waarmee je een tijdje vooruit kunt.
Stap 6: Sla de foto’s op 1 plek op
Lizet heeft voor mij een online galerij aangemaakt, waardoor ik elk moment van de dag bij mijn foto’s kan. Dit is dus eigenlijk mijn beeldbank. Zorg ervoor dat jij ook jouw foto’s op 1 plek bewaart en elk moment van de dag kunt terugvinden. Je kunt ze zelfs sorteren op foto’s die je al hebt gebruikt enzovoorts. Hierdoor houd je het overzicht en weet je wanneer het weer tijd is om nieuwe foto’s te schieten.