Wat een leuke reacties op de eerste #behindthebusinessbabe!

Vanuit ons balkon in Italië, onder een parasol praat ik je bij over afgelopen week! Afgelopen week was complete chaos: van heel veel energie de eerste 3 dagen naar -100 energie op donderdag en vrijdag. Hoe ga je daarmee om, wat doe je wel en wat doe je niet? Je leest het in de #behindthebusinessbabe van deze week!

 

#behindthebusinessbabe is een rubriek waarbij ik je mee wil nemen in mijn ondernemers avontuur. Ik ben ervan overtuigd dat je een hoop kan leren van elkaar, als je kennis deelt. Ik leer het meeste van de gesprekken van andere Business Babes, van hun visie, hun fouten, hun inzichten en meningen. Ik wil jou een kijkje geven in mijn avontuur door jou een eerlijk kijkje achter de schermen te geven. Je leest dus niet alleen wat ik doe, maar ook veel meer over de context daarachter. Ik hoop dat je herkenbare situaties tegenkomt of nieuwe lessen leert voor jouw eigen ondernemers avontuur.

Maandag: coaching verlengen

Maandag begon zoals bijna altijd bij mij: administratie doen, wat content inplannen voor Business Babes. Wat kleine dingetjes die me helpen om een beetje in de week te komen en op te kunnen starten.

Daarna bereidde ik een gesprek voor met een potentiële klant. Anyone else die hier zich soms nog te druk over maakt?! Ik probeer altijd wat dingen op te schrijven die ik wil benoemen, die ik wil vragen. Zo probeer ik me altijd voor te bereiden. Als ik kijk naar hoe Ted dat doet – heel anders! Hij bereid niks voor en gaat ‘gewoon’ een gesprek in en blijft heel relaxed. Hoe doe jij dat? Bereid je het voor of laat je ‘t gewoon z’n gang gaan?

Het gesprek zelf was heel positief, mooi om te zien hoe we op één lijn zaten qua content en de betekenis van content in je bedrijf en welke rol jij daar zelf als ondernemer in zou moeten spelen (als je geen personeel hebt). Ik denk ook zeker dat ik met doorlopende begeleiding wat kan betekenen voor haar merk om het naar een volgend niveau te tillen! Ik heb een voorstel verstuurd voor doorlopende begeleiding met een proefperiode van 3 maanden waarbij we een hele strategie gaan uitstippelen om die vervolgens doorlopende te optimaliseren en samen leuke campagnes op te zetten.

Daarna hadden we een ‘laatste’ coachsessie met Mark Daamen. Mark Daamen is sinds maart onze coach, hij heeft ons 3 maanden begeleid in het ontdekken van onze talenten en hoe wij die kunnen inzetten om ons bedrijf moeitelozer te laten groeien, op een manier die bij ons past. Wat ik vooral heb opgestoken van deze 3 maanden is dat we in staat zijn om een bedrijf te bouwen dat in dienst staat van ons leven, in plaats van een leven wat in dienst staat van ons bedrijf. Dus niet alleen bouwen aan een bedrijf; maar ook bouwen aan je droomleven. Mark heeft zelf al 7 succesvolle bedrijven opgezet en een aantal verkocht en coacht nu millennials zoals wij. In de laatste coach sessie hadden we het over de toekomst: we wilden daar graag meer duidelijkheid in, we hebben al grote stappen gezet maar die stip op de horizon blijft vaag. Uiteindelijk kwamen we er achter dat we nu in een fase van verveling zitten omdat ons vorige doel (uitzoeken of het zou bevallen om te wonen en werken in Italië) dubbel en dwars hebben gehaald, maar geen nieuw doel hebben (ik schreef er ook een Instagrampost over). In de coachsessie besloten we daarom ook de coaching van Mark te verlengen met een jaar (!). HOLY. SHIT. Ik vind de investering nog steeds rete spannend, maar ik voel dat het ons heel veel waard gaat zijn om verder aan de slag te gaan met het ontdekken van onze levensmissie en hoe ons bedrijf ons daarmee kan helpen om dat te bereiken.

Zo’n coachingsessie is dan ook altijd intensief dus zijn we daarna (in opdracht van Mark) op het terras in Desenzano onze mijlpalen en groei van afgelopen halfjaar gaan vieren. Dat stukje reflecteren, vieren en het moment van trots zijn op ons was even nodig en gaf ons weer heel veel energie!

 

 

Dinsdag: advies dag

Dinsdag was een dag vol met advies en klant werk (my favourite!). Het begon met Dorine van Dream Unlocked. Dorine is onze pilot klant voor het Personal Branding Traject; een premium traject waarbij we zelf coaches willen gaan selecteren om met ons samen te werken. Gedurende 4 maanden gaan we intensief aan de slag om hun merk en zichtbaarheid naar een heel hoog niveau te brengen, zodat zij met meer waardevolle content een community gaan creëren maar ook converteren naar klanten! Dorine zit nu in de laatste maand en ze heeft echt MEGA stappen gemaakt. Van weinig tot geen interactie en een vage boodschap naar concrete verhalen, een groeiende community, meer gesprekken en elke dag interactie (wil je hier meer over weten om te kijken of het bij jou past, stuur mij dan een mailtje of berichtje via Instagram!).

Vandaag besproken we wat er allemaal nog moest gebeuren voor de betaalde challenge Unlock Your Mindset die ze wilt lanceren op 1 juli. Ik ben samen met haar helemaal in haar doelgroep gedoken en we hebben een sales page gemaakt die meer vertelt over de challenge. Terwijl ik verder ging om de achterkant goed te zetten voor de aanmeldingen, knalde Dorine in 20 minuten 5 super goede advertenties eruit die nu draaien om mensen naar die salespage te leiden. Woensdag zijn de ads live gezet door Ted en we hadden binnen 2 dagen al 6 aanmeldingen! 🚀

Na de bespreking met Dorine zijn Ted en ik gaan zitten voor een adverteren klant van hem die wat meer hulp nodig heeft bij het maken van content voor de advertenties. Ik werd aan het werk gezet om Insta Story Ads te maken van foto’s en ik ontdekte Mojo (alleen voor iOs nog niet voor Android): een hele fijne app om video’s mee te maken als je foto’s hebt (of video’s maakt in bijvoorbeeld inShot om die vervolgens weer te uploaden in Mojo). Zo kunnen Ted en ik elkaar helpen met elkaars klanten en meer waarde toevoegen voor de klant!

‘s Avonds ben ik de coaching call met Mark nog gaan terugkijken omdat het zo vol met inspiratie en inzichten had, die wilde ik graag beter gaan opschrijven. Tijdens de call maak ik vaak notities, maar soms zitten er ook inzichten in de dingen die je zelf zegt en ik kan niet praten en opschrijven wat ik zelf zeg. Dikke tip dus: neem je gesprekken op! Via Skype kan dit binnen Skype zelf. Vraag wel even of het mag natuurlijk. Wij nemen ook vaak onze klantgesprekken op, daar halen we ook veel informatie uit: was ons verhaal duidelijk, begreep de klant wat we over wilde brengen, welke tips kunnen we ergens opslaan voor de rest van onze klanten, hebben we iets gemist of ergens niet op gereageerd wat de klant zei? Hele waardevolle info! Daarna ben ik nog kort gaan bellen met een vriend van ons in Breda die we echt hebben aangeraden om te stoppen met z’n Excel sheet en gewoon Moneybird te nemen. Je leest hier waarom. Tijdens het bellen nam ik het stap voor stap mee in het systeem en wat je ermee kan.

Daarna vond ik het welletjes en las ik nog even een boek en ging daarna naar bed. Lange dag!



 

Woensdag: HIGH ENERGY

Woensdag begon met een Mastermind met Eveline en Lisa. We besproken welke dingen we nu in de zomer kunnen doen, om er na de zomer beter voor te staan met ons bedrijf. Het viel me op dat er veel aannames zijn via social media dat ondernemers echt minder gaan werken in de zomer, maar na een poll in de FB community kan ik de conclusie trekken dat dat echt niet voor iedereen geldt.

Terug naar de mastermind: we keken even terug naar de eerste 6 maanden van dit jaar en keken naar wat we de komende kunnen doen om weer verder te groeien. Voor mij betekent dat vooral alle ideeën en creatieve chaos die de afgelopen tijd is ontstaan, daar de tijd voor nemen en gaan structureren en uitwerken. In lijn met de coaching van Mark wil ik daarmee ook meer gaan werken aan een lange termijn visie voor Business Babes. Ik kreeg door te sparren met de meiden meer duidelijkheid over mijn rol in de Facebook Groep en wat ik nog kan doen meer waarde toe te voegen en het verschil tussen mijn twee Instagram accounts: wat deel ik op mijn persoonlijke account en wat deel ik op Business Babes?

Ik heb het al vaker gezegd en ik zeg het ook vaak op Instagram Stories; maar een mastermind is ZO waardevol voor jouw bedrijf. Je leert elkaar beter kennen, je kunt elkaar supporten en je hebt een groepje waar je direct jouw vragen en twijfels kwijt kunt en er staan mensen voor je klaar om met je mee te denken. Je staat er niet alleen voor. Ik schreef eerder een blog over hoe je een mastermind kunt vormen of waar je het over kan hebben tijdens een mastermind?

Na de mastermind zat ik zo hoog in m’n energie dat alle ideeën die ik de afgelopen tijd naar boven kwamen en ik inzag hoe ik daar meer tijd aan kan besteden. Ik ben veel ideeën verder gaan uitwerken – voor mij werkt dat het beste door dingen op te schrijven. Dat helpt me meteen om het concreet te maken en ik merk ook dat als ik het opschrijf – het echt niet zo gek of groot is als dat het in m’n hoofd wordt.

Daarnaast ben ik bezig geweest met de de ads en de bedankt pagina die nog gemaakt moest worden voor Dorine en speel ik op dit moment met een idee om een Online Business Babes Mastermind te maken, om het sowieso één maand te proberen zodat jij ook kan ervaren wat het effect van een mastermind is. Onder begeleiding van mij werken we dan aan onze doelen en bespreken we elkaars struggles. Je hoort hier snel meer over via Instagram!

Na werk hadden we een afspraak met onze klusjesman Marco. Hij heeft ons geholpen met het verhuizen en heeft veel klusjes in huis gedaan. Het is een van de weinige Italianen die goed Engels kan dus waar we goed mee kunnen communiceren. Het was een gezellige avond waarbij we wat Italiaans van hem leerde, hij vertelde over zijn leven en we hadden het over dingen die ons opvielen in Italië – die hij beaamde. Hij zei ook dat hij het bijzonder vond dat we hier wonen en dat veel Italiaanse jongeren vaak alleen maar in hetzelfde dorp blijven. Al met al een fijne avond, heerlijk eten, leuke gesprekken en goed gezelschap – iets wat we vaker gaan doen met Marco!



 

Donderdag: Energie -100

Ik ben er nog steeds niet helemaal achter waar het aan lag, ik gok vanwege de vele mensen die ik de afgelopen dagen heb gesproken en alle creativiteit die naar boven kwam, of omdat de avond daarvoor zo uitliep en ik pas om 1 uur sliep, maar mijn energie zakte helemaal in op donderdag. Ik wilde veel doen en verder met ideeën uitwerken en zelfs een pagina op de Business Babes toevoegen, maar het kwam er niet echt uit. In plaats daarvan deed ik wat kleine taakjes, gaf ik feedback aan Dorine over haar Stories van die dag, deed ik wat administratie en ging ik verder met Insta Story Ads maken. Dingen die me weinig energie kostte. Ik probeerde ook tussen de middag een dutje te doen – zo moe voelde ik me ineens maar dat ging niet helemaal.

Op dit soort momenten herinner ik mezelf eraan: “ondernemen is geen time management, maar energiemanagement” en kies ik voor dingen die moeten gebeuren die ik kan doen en mij weinig energie kosten, om zo een beetje op te laden.

Vrijdag: Jetlag?

Ook vrijdag kwam de energie nog niet echt terug, het leek wel ineens of ik een soort social jetlag had – dus deed ik weer kleine dingen die ik zelfstandig kon oppakken. Ik paste wat dingen aan binnen Shopify (van de BB shop) en dacht na over #easycontent advertenties die ik kan maken om mensen te laten weten dat het bestaat en mensen die het wel hebben bekeken maar nog niet hebben gekocht, om die te overtuigen. Ik kwam erachter dat Facebook automatisch een oude advertentie aan had gezet 😅. Ted zei al dat hij dat meer klanten had gehad en dat we nu dus onnodig geld hadden uitgegeven, top! Volgens mij heeft wel één babe (van de 3 sales) afgelopen week naar aanleiding van de advertentie de e-guide gekocht, dus het was ergens wel handig – maar een oude advertentie opnieuw aanzetten is niet handig omdat veel mensen ‘m al voorbij hadden zien komen. Insta Story Ads moet je vaak snel wisselen, omdat de frequentie niet te hoog mag liggen; dan wordt de Ad als irritant beschouwd. Zag jij ‘m weer voorbij komen? Dan weet je dus nu waar dat aan lag, foutje!


Daarnaast heb ik de accountant alles opgestuurd voor de IB aangifte (joeh, wij doen altijd uitstel aanvragen) en beantwoordde ik wat vragen voor Shelley haar nieuwe blog rubriek “Structuur Talks”. Binnenkort online, volg Shelley om op de hoogte blijven over wanneer!

 

Zaterdag: wachten op de storm

Er was een storm voorspeld rondom het Gardameer en daarom was een MidSummer Party bij onze favoriete wijnmerk waar we vorige week waren, wat eigenlijk deze avond zou zijn – uitgesteld tot zondag. Zondag hadden we al wat leuks gepland staan, dus hadden Ted en ik besloten om deze dag te gebruiken om wat extra dingen te doen. Kon ik ook wel gebruiken, vanwege de afgelopen 2 dagen. We startte de ochtend met wat opruimen & schoonmaken in huis (elk weekend zodat we fris de week kunnen starten) en maakte het balkon storm-proof, daarna gingen we naar een pizzatent in de buurt: Bliss. Het is een fijne plek om zowel binnen als buiten te werken en de eigenaar maakt heerlijke pizza’s. De eigenaar herkent ons inmiddels, spreekt een goed woordje Engels. Een paar weken terug gaven we hem wat advies over zijn Instagram; waaronder het meer gebruiken van content die zijn gasten maken als ze hier zitten en meer foto’s van mensen én pizza gebruiken in plaats van alleen pizza. Dat advies volgt ‘ie nu op! Het is echt leuk om te zien als mensen aan de slag gaan met je advies en ook direct het resultaat ervan zien.

Ik vind dit altijd een lekkere plek om te bloggen, dus ik schreef deze blog o.a. tot en met dit punt helemaal uit – omdat ik wist dat ik daar morgen geen tijd voor had.

Na het werken bij Bliss zijn we thuis nog verder gaan werken om de week voor te bereiden, bleek de storm eigenlijk wel mee te vallen en ik heb wat tijd besteed aan het uitwerken van notities van masterminds en gesprekken die we de laatste tijd hebben gehad. Dit helpt mij om te reflecteren & opnieuw inzichten op te doen.



 

Zondag: La Dolce Vita

Zondag was echt een heerlijke typische Italiaanse dag volgens mij! We startte de dag allebei rustig, ik las Becoming van Michelle Obama bijnaaaa uit en daarna zijn we richting C&A gegaan. C&A zijn twee gepensioneerde Nederlanders die hier in Desenzano wonen en  hebben wij hen ontmoet in december, al vrij kort nadat we zijn verhuisd, bij een van onze favoriete tentjes. Zij pikte op dat wij Nederlands waren en maakte contact. We kletsten wat, wisselde telefoonummers uit. Daarna viel het eigenlijk stil; we wilden wel graag bij ze langskomen zoals ze hadden voorgesteld maar de eerste maanden was het redelijk druk bij ons qua aanpassen en werk. Vorige maand kwamen we ze toevallig tegen toen wij net weg wilde rijden en zij aan het wandelen waren – en spraken meteen af om een aperitifiefje te doen bij hun thuis. Dat liep uit de hand, werd een complete avond bij hun thuis. Later toen mijn ouders hier in Italië waren, wilde ze graag mijn ouders ontmoeten dus zijn we met hen 2 dagdelen op pad geweest. Erg gezellige mensen dus, en nu werden wij uitgenodigd om te komen pranzo’en (bij deze een werkwoord) op de Italiaanse manier. Hun dochter en schoonzoon was erbij, met hun 3 zonen. Hun dochter is Nederlands en woont al 25 jaar in Italië.

Een italiaanse pranzo is eigenlijk dit:

Antipasti met prosecco

Pasta als voorgerecht

Vlees of vis als hoofdgerecht

Toetje

Koffie met een likeurtje

Bomvol zaten we dus. Er werd natuurlijk ook weer wijn geschonken, maar ik hield het bij 3 glazen omdat ik wist dat we nog een hele avond moesten 😅

De lunch was gezellig, we leerden de familie beter kennen en wat meer over de regels en systemen hier in Italië. De lunch was klaar om 5 uur; normaal aperitief tijd in Italië maar wij kozen voor een korte pauze thuis. Om kwart voor 7 stonden C&A weer voor de deur om ons op te halen voor de Mid Summer Party bij Montonale! Dit wijnmerk leerde we kennen via een restaurant in de buurt en we zijn “zomaar” eens langs gereden om te kijken of we daar wijn konden kopen en of we een tour door het wijnhuis konden doen. Dat kon. Was heel erg tof. Vorige week waren we er weer en toen werden we uitgenodigd. We namen C&A mee: leek ons slim, twee spontane Nederlanders die Italiaans kenden en zij houden ook wel van een feestje. De avond was echt heel erg gezellig en goed opgezet; eerst een tour (hadden we al gedaan maar toch), daarna kon je gewoon gratis wijn drinken en genieten van de muziek. Ik heb de hele avond lekker mensen (Italiaanse vrouwen) staan kijken. Het valt me namelijk op dat Italiaanse vrouwen voor zo’n gelegenheid als dit helemaal ALL IN ga qua kleding, haar en make-up, zoals wij dat in Nederland zouden doen voor een gala of ander chique feest. Niet alleen op zo’n avond als gisteren, maar ook op zaterdagavond als je in een restaurant zit bijvoorbeeld. Dat vind ik mooi om te zien, maar je voelt je ook meteen underdressed ookal had ik een langere rok en shirtje aan, met slippers (hallo toerist). Later stonden we wat te praten met een stel (dachten we) aan ons statafeltje. Na een halfuur bleken het collega’s te zijn van de Minisetere delle Finanze (Belastingdienst). Haha…ha.. ha. Oops. We zijn natuurlijk niet bepaald belastingbetalers in Italië dus dat was een beetje ongemakkelijk, maar ze deden er zelf heel luchtig over. Toen ik probeerde te polsen over hoe de regels zijn in onze situatie kreeg ik alleen maar “It’s not complicated”. NOU. Wel dus. Vind ik.

Een hele fijne afsluiter van de week en vandaag zit ik met volle energie (en geen kater) weer volop te genieten van het feit dat ik in Italië woon en werk kan doen dat ik leuk vind. Kom maar door met deze week!



 

Laat je me weten hoe je mijn weekoverzicht vond? Ik heb niet veel foto’s van deze week, onder andere omdat het vooral veel achter de laptop was, maar ook omdat het filmpjes waren. Je kunt een overzicht in beeld van mijn week terugzien via mijn Highlight “THIS WEEK” op Instagram. 

 

Tot volgende week!

 

Liefs,

Ellen

 

Volg je mijn Italië avonturen al op mijn persoonlijke Instagram? Je kan ook mijn marketing tips volgen via @businessbabesnl en via de Business Babes NL Facebookpagina blijf je op de hoogte van de nieuwste blogs op www.business-babes.nl

Business Babes NL is een community waar je andere vrouwelijke ondernemers laagdrempelig kan ontmoeten, om hulp kan vragen en van elkaar kan leren. Het is mijn missie om alle kennis beschikbaar te stellen voor jou als ondernemer, zodat jij met meer vertrouwen kan gaan ondernemen.

Ellen Huizenga

Ellen Huizenga

Online ondernemer (2015) en Founder van Business Babes (2017). Branding & Content Strateeg. Leert jou ontdekken hoe je jouw doelgroep op een authentieke manier kunt bereiken op een manier die voor jou werkt, door middel van persoonlijk advies & coaching.

Woont in Italië aan het Gardameer samen met haar vriend en twee katten sinds december 2018, om meer te genieten van haar vrije tijd en meer vrijheid te ervaren.

Fotograaf: Sylvia Coppens