Als blogger wordt je vroeg of laat benaderd door een bedrijf. Waarom? Omdat bedrijven graag samenwerken met bloggers. Het is daarom heel zinvol om een samenwerk-pagina aan te maken op jouw website. Alleen al door zo’n pagina te hebben, laat je aan bedrijven zien dat je openstaat voor samenwerkingen. Op die pagina kun je onder andere aangeven wat de voorwaarden zijn voor een samenwerking en hoe bedrijven je kunnen benaderen. Daarnaast kun je op deze pagina ook laten zien hoeveel maandelijkse bezoekers jouw website heeft en hoeveel volgers je hebt op jouw sociale mediakanalen. Dat is informatie die bedrijven erg interessant vinden. Door een samenwerk-pagina te hebben, deze te voorzien van bovenstaande informatie en duidelijk op jouw website zichtbaar te maken, vergroot je de kans dat je een samenwerking binnen sleept.
Hoe ging jouw eerste samenwerking?
Of je nou net begonnen bent met bloggen of al een tijdje bezig bent: waarschijnlijk heb jij val eens een verzoek tot een samenwerking gehad. Hoe ging jouw eerste samenwerking? Misschien werd je uitgenodigd om een product te reviewen of was het een betaalde samenwerking. Hoe heeft het bedrijf jou gevonden? Als je een goede samenwerk-pagina hebt, maakt dat het veel makkelijker voor bedrijven. Doe je dat niet, dan kan het wel eens lang duren voordat er een volgende samenwerking komt.
Helderheid voor jezelf verschaffen
Het is belangrijk om voor jezelf concreet te hebben in wat voor een samenwerkingen je geïnteresseerd bent. Door dit voor jezelf helder te hebben, kun je een effectieve samenwerk-pagina opstellen.
Hoe ziet jouw ideale samenwerking eruit?
Denk na over jouw ideale samenwerking. Hoe ziet deze eruit? Met wat voor bedrijf zou je samen willen werken? Is de samenwerking betaald of vind je een ruildienst oké? Denk ook na over de voorwaarden waaronder deze samenwerking plaatsvindt. Wat is voor jou haalbaar? Hoe lang moet de blog worden? Zitten er zelfgemaakte foto’s bij? En hoe lang blijft de blog online staan? Dat zijn dingen om mee te nemen als je de samenwerk-pagina vorm geeft.
Waarom willen bedrijven samenwerking met bloggers?
Een bedrijf kan verschillende redenen hebben voor hun interesse in een samenwerking met een blogger. Een bedrijf kan bijvoorbeeld willen samenwerken om meer backlinks te genereren, zodat hun website hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. Een andere reden is dat het bedrijf ziet dat de blogger zijn/haar publiek beïnvloedt. De lezers zijn hierdoor sneller geneigd om een product of dienst wel of niet aan te schaffen. Wanneer je om deze reden een samenwerking met een bedrijf opzet, wordt dit ook wel influencer marketing genoemd. Een blogger heeft vaak een eigen publiek dat erg betrokken is. Wees daarom zuinig op jouw publiek. Bied ze de kwaliteit aan die ze gewend zijn. Dit kan ook als je een samenwerking met een bedrijf aangaat. Never settle for less!
Maak een samenwerk-pagina aan
First things first. Maak een speciale pagina aan op jouw website of maak een PDF-document dat bedrijven kunnen downloaden met bijvoorbeeld Canva (gratis) of InDesign (betaald).
Volg onderstaande stappen om een perfecte en overzichtelijke pagina of document samen te stellen.
Stap 1: Stel jezelf voor
Wie ben je? Waar blog je over? Wanneer heb je jouw blog opgericht? Waarom blog je? Geef een beeld bij wat je doet. Upload bijvoorbeeld een foto van jezelf of van je blog-werk. Link bijvoorbeeld naar jouw favoriete blogpost of een blogpost waarin bedrijven jou beter leren kennen.
Stap 2: Vertel meer over de bezoekers van jouw blog
Wie zijn ze? Wees zo specifiek mogelijk. Welke leeftijd hebben ze? Zijn het mannen, vrouwen of allebei. Waar zijn ze naar op zoek als ze jouw blog bezoeken? Waar wonen ze?
Stap 3: Deel informatie over jouw sociale mediakanalen
Daarnaast is het belangrijk om informatie te delen over de sociale mediakanalen van jouw blog. Dit is zeker van extra waarde voor bedrijven als ze een samenwerking aangaan. Welke kanalen heb je? Wat is het bereik en hoeveel volgers heb je per kanaal?
Stap 4: Show the numbers!
Ga in op de statistieken van jouw blog. Benoem onder andere hoeveel pageviews jouw blog per maand heeft, wat de (unieke) bezoekersaantallen per maand zijn, wat de Domain Authority, Page Authority, Trust Flow en Citation Flow van jouw blog zijn en hoeveel blogs er op dit moment online staan. Bedrijven kunnen dit zelf ook opzoeken, echter blijkt uit de praktijk dat bedrijven al snel afhaken wanneer zij deze informatie niet van jouw website vandaan kunnen halen of eenvoudig bij jou kunnen opvragen.
Stap 5: Vertel voor welke samenwerkingen je openstaat
Kunnen bedrijven een plekje op jouw website kopen om te adverteren? Sta je open voor advertorials, affiliate marketing en/of product reviews? Wil je bedrijven promoten op jouw sociale mediakanalen en/of sta je open voor barter deals? Vermeld het allemaal!
Stap 6: Laat eerdere samenwerkingen zien
Heb je al eerder succesvolle samenwerkingen gehad? Vermeld deze ook. Als het kan met de behaalde resultaten en een review van het bedrijf waarmee je hebt samengewerkt. Heb je deze niet? Dan raden we aan om achteraf het bedrijf nog even een mailtje te sturen met hoe ze de samenwerking hebben ervaren en of je dit mag delen op jouw website en sociale mediakanalen.
Stap 7: Vermeld jouw voorwaarden voor een samenwerking
Heb je voorwaarden voor een samenwerking? Wil je bijvoorbeeld voor aanvang van de samenwerking betaald worden of wil je alleen maar langdurige samenwerkingen aangaan? Zorg er dan voordat je een samenwerking aangaat ervoor dat je bedrijven hiervan op de hoogte hebt gesteld. Je kunt jouw voorwaarden op de samenwerk-pagina vermelden, maar hier ook een aparte pagina voor aanmaken. Je kunt deze voorwaarden zelfs ook vermelden in je Algemene Voorwaarden.
Door dit te doen, voorkom je dat jouw blogposts of foto’s worden gebruikt op een manier die jij niet wil. En zo weet het bedrijf waar het aan toe is.
Stap 8: Ga over tot een samenwerking!
Om ervoor te zorgen dat bedrijven daadwerkelijk contact met je gaan opnemen voor een samenwerking, is het belangrijk dat zij hiervoor eenvoudig contact met jou kunnen opnemen. Zet bijvoorbeeld jouw contactformulier of jouw contactgegevens duidelijk op de pagina neer. Je kunt ook een duidelijke call-to-action op de pagina neerzetten waarin je bedrijven oproept om contact met jou op te nemen. Hierdoor zijn bedrijven sneller geneigd om dit daadwerkelijk te doen.
Evelyne de Jong en Anne Claasen
Het streven van Evelyne en Anne is om iedereen te leren om te bloggen als een baas. Of je nou geld wil verdienen met bloggen of meer wilt leren over het blogvak. Ook ben je bij BlogBosses aan het juiste adres als je iemand zoekt die het bloggen voor je uit handen neemt.