‘Become a ZZP’er they said, it’ll be fun they said’, is een zinnetje dat de laatste tijd door mijn hoofd spookt. Sinds april dit jaar ben ik officieel een ZZP’er. Ik heb mijzelf toen namelijk ingeschreven bij de KVK met mijn bedrijf Contentgids.nl. Ik had al ruim 3 jaar lang plannen om voor mijzelf te beginnen en ook al 3 jaar geleden de naam Contentgids bedacht. Toch duurde het een aantal jaren om deze stap te nemen. Het uiteindelijke doel? Nooit meer in loondienst hoeven werken en alleen maar leuke werkdagen hebben die gevuld zijn met de dingen die ik ontzettend gaaf vind om te doen. Ik ben nu dus al een paar maanden actief als ZZP’er en ik kan je vertellen: het is keihard in het diepe vallen én weer opstaan. Vandaag geef ik je voor een keertje geen nieuw blogartikel over online marketing, maar vertel ik je over mijn struggles als beginnende ondernemer.

 

‘Sorry, er is geen plek voor jou!’

Al jarenlang werk ik in loondienst als SEO-Copywriter en/of Content Marketeer. Echter merk ik dat het in zo’n functie vrij lastig is om een vaste baan te krijgen. Elke keer als het erop aankwam, kreeg ik te horen: ‘Je bent heel goed, maar voor een tekstschrijver hebben we helaas geen vaste aanstelling’. Na de zoveelste keer was ik het zat, want weet je? Ik ben ontzettend bescheiden, maar ik weet wel dat die werkgevers allemaal gelijk hebben: ik ben namelijk steengoed in mijn werk. Daarom wilde ik al heel lang voor mijzelf beginnen, maar ik durfde de stap telkens niet te zetten. Vooral het onzekere inkomen hield mij tegen. Dit was dus mijn eerste struggle.

Toch begon het steeds meer bij mij te kriebelen, vooral omdat ik dankzij Business Babes steeds vaker in gesprek kwam met andere onderneemsters. Ik hoorde hoe fijn ze het leven als ZZP’er vonden en ze raadden mij vooral aan om toch eens die stap te wagen. Na de hele tijd wikken en wegen, was ik uiteindelijk zo enthousiast dat ik besloot om het te doen! Om toch een beetje financiële zekerheid te hebben, werk ik naast Contentgids nog parttime in loondienst.

 

Alleen maar teksten schrijven?

Toen ik eenmaal de ene struggle had overwonnen, liep ik tegen de volgende aan: als tekstschrijver, Content Marketeer, SEO-Copywriter is het heel logisch om in plaats van onder een baas voor opdrachtgevers teksten te schrijven, dit als zelfstandige te doen. Toch wilde ik méér aanbieden. Ik wist alleen nog niet zo goed wat.

Hier kwam ik toevallig (en gelukkig!) al heel gauw achter tijdens een coachsessie met Ellen. De coachsessie ging eigenlijk over hoe ik mijzelf strategisch online zichtbaar kon maken en dan vooral op Instagram. Echter kreeg ik dankzij de opdrachten die ik van haar moest doen, juist heel nieuwe inzichten over mijn aanbod. Ik vind kennis delen leuk, ben ontzettend behulpzaam en ik bezit veel kennis over SEO en het schrijven van teksten. Zal ik dan niet veel meer voldoening uit mijn werk halen als ik deze kennis zou delen met andere onderneemsters? Mijn volmondige antwoord hierop was: JA!

 

2 SEO-trainingen

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dankzij zoekmachine optimalisatie kun je hoger scoren in Google, waardoor jouw doelgroep jou veel beter kan vinden. Dát kan weer voor meer omzet zorgen. Echter merkte ik dat veel onderneemsters nog niet (zo goed) van deze kracht van SEO op de hoogte zijn, niet zo goed weten wat SEO is, wat ze ermee aan moeten én ik merkte zelfs dat SEO bij veel onderneemsters een ondergeschoven kindje is. Dat is zó ontzettend zonde, want je kunt er zoveel mee winnen! 

Toch snap ik het wel een beetje, want als je zoekt op SEO in Google kom je allerlei artikelen en filmpjes tegen die elkaar ook nog eens tegenspreken. Wat nou als ik eens 2 duidelijke SEO-trainingen zou ontwikkelen en aanbieden aan onderneemsters? Eentje waarin ik helder vertel wat SEO is en eentje waarin ik uitleg hoe je zelf goede SEO-teksten kunt schrijven? Ja, dat is wat ik wilde doen! Ik voelde dat dit een goed idee was en ging keihard aan de slag met het ontwikkelen van de trainingen.  

 

Enthousiaste reacties van de proefpersonen

Nadat ik de trainingen had ontwikkeld, was het tijd om ze als proef aan mensen te geven. Via de Business Babes Community vond ik 2 dames die wel als proefkonijnen wilde fungeren. Van allebei de babes kreeg ik ontzettend lovende en enthousiaste reacties. ‘Dit is wat iedere ondernemer die niet veel over SEO weet nodig heeft!’ en: ‘Dankzij jouw duidelijke uitleg snap ik het nu eindelijk en kan ik er zelf mee aan de slag!’ waren een aantal van hun reacties. Nog steeds krijg ik af en toe een appje van 1 van hen met daarin: ‘Kijk, na jouw trainingen krijg ik steeds meer klanten via Google’. Super leuk dat ze dit met mij delen en dat zij nu deze resultaten boeken, is précies waarvoor ik het doe.

 

let’s go!

Door de lovende reacties raakte ik nog meer gemotiveerd om deze 2 trainingen via Contentgids aan te bieden. Manon van Cotton and Lace had net mijn website in orde gemaakt, maar doordat ik mijn aanbod veranderde, moest de hele website weer worden omgegooid. Oeps! Toen dat eindelijk voor elkaar was, liet ik een aantal toffe foto’s schieten door Lizet Beek.

Met een goede website, een aanbod waar andere onderneemsters al erg enthousiast over waren én een mooie beeldbank op zak begon ik dan echt met mijzelf en mijn onderneming online zichtbaar maken. Niets of niemand kon mij meer tegenhouden, wat kon er nou nog misgaan?

 

Hallo, is daar iemand? Ik heb iets voor je!

Nou, ik merkte dat ik enorm aan het worstelen was met het online zichtbaar maken van mijzelf en mijn aanbod. Ik kreeg allerlei tips hiervoor en misschien maakte zelfs dat het nog lastiger voor mij? Je moet jezelf namelijk laten zien, authentiek overkomen, niet opdringerig zijn, maar ook duidelijk laten zien wat je te bieden hebt. Euh, hoe dan? Daarnaast: zoals ik hierboven al noemde, snappen veel onderneemsters niet wat SEO is en dus ook niet dat ze er veel aan zullen hebben als ze de zoekmachine optimalisatie van hun website goed in orde hebben. Hoezo zullen ze dan wel snappen dat ik hen 2 trainingen over SEO te bieden heb, die hen echt ontzettend goed kunnen helpen?

Ik probeerde mijzelf zichtbaar te maken op mijn eigen klunzige manier gecombineerd met mijn angst om te falen en als een soort van clown of juist een gladde verkoopster op anderen over te komen. Uiteraard ging dit alles behalve goed en bleven de aanmeldingen voor mijn trainingen uit. Daarnaast zag ik ineens andere soortgelijke trainingen als paddenstoelen uit de grond schieten, die werden ook nog eens gegeven door mensen die al veel meer naamsbekendheid hadden dan ik. Ik raakte hierdoor ontmoedigd en wist niet zo goed wat ik moest doen. Natuurlijk had ik niet binnen een maand al 10 klanten verwacht, maar na 2 maanden nog steeds niemand ook niet…

…En dat terwijl ik zo graag anderen wil helpen en er nog steeds van overtuigd ben dat ik echt iets waardevols te bieden heb. Ik ben alleen blijkbaar een enorme kluns in dat goed naar buiten brengen. Anderen hiermee helpen is easy, maar het zelf voor elkaar krijgen, is voor mij een ware worsteling. Jezelf en je aanbod online zichtbaar maken lijkt zo makkelijk, maar dat is het helemaal niet. Dat het ook nog eens een ontzettend belangrijke manier is om klanten te krijgen, verlaagt de druk om het goed te doen totaal niet.

 

Redder in nood

Gelukkig heb ik dankzij het ondernemerschap echt ontzettend leuke en lieve onderneemsters leren kennen, waaronder Dorine Tan. Op 1 of andere manier raakten we via Instagram met elkaar aan de praat en durfde ik haar over mijn bovengenoemde struggles te vertellen. Door middel van coachsessies is Dorine mij nu aan het helpen met mijzelf én mijn aanbod op de juiste manier aan jullie allemaal te laten zien. Dit doet ze op een hele duidelijke en fijne manier, waardoor ik echt een stuk wijzer ben geworden. Ik snap waar ze met haar sessies naartoe wil, ben inmiddels weer uit een diep dal geklommen en ik raak dankzij haar hulp steeds meer op de juist weg. Het kwartje is bij mij bijna helemaal gevallen zeg maar.

 

Al met al

Ik heb als beginnende ondernemer al met een aantal struggles en onzekerheden lopen worstelen. Je komt jezelf echt tegen, heb ik het idee. Voor jezelf beginnen is vallen en opstaan. Echter ben ik er nog steeds van overtuigd dat ik de juiste stap heb genomen en jullie wat waardevols te bieden heb. Het geloof in mijzelf en mijn aanbod heb ik dus zeker niet verloren. Daarnaast heb ik dankzij mijn onderneming en de Business Babes Community ontzettend veel lieve en leuke onderneemsters leren kennen. In plaats van ‘sorry, er is geen plek voor jou!’ voelt het ondernemerslandschap juist als: ‘welkom, trek maar aan de bel als ik je ergens mee kan helpen!’ Dat is precies een gedachtegang die bij mij past. Het voelt als een soort warm bad waarin ik ben terechtgekomen en dat doet mij goed.

Het ondernemerschap is niet alleen maar pracht en praal; integendeel zelfs. Toch heeft het mij naast moeilijkheden ook al heel veel moois opgeleverd en denk ik dat het mij alleen nog maar mooiere dingen kan opleveren! It is worth the battle!

 

Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer. Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.