De meeste mensen die internet gebruiken, zitten ook op sociale media. Als je meer onder de aandacht wilt komen van jouw doelgroep, is social media een prima medium om dat te doen. Om de plank niet compleet mis te slaan, is het belangrijk dat je goed weet hoe je social media als ondernemer kunt inzetten. Daarom leg ik je dat in dit artikel uit.

 

Niet doen: social media gebruiken als duidelijk uithangbord voor jouw bedrijf

Mensen worden steeds slimmer. Ze hebben het steeds meer door als je hen via social media benadert, omdat je wilt dat ze een product van jou kopen of een dienst bij jou afnemen. Een aantal jaren geleden werd social media als hét medium gezien om meer bezoekers naar een website te genereren. Echter werkt dit anno 2019 niet meer goed. Mensen vinden het namelijk steeds vervelender worden als bedrijven de content van hun website op social media promoten. Om op social media toch onder de aandacht van jouw doelgroep te kunnen komen, zul je het dus anders moeten aanpakken.

 

Mag content creëren dan niet meer?

Jazeker wel! Echter, waar eerder content van een website, zoals blogartikelen, schaamteloos werd gepromoot op social media, kun je dat beter niet meer doen. Jouw volgers volgen jou niet voor niets. Als ze op social media dezelfde content kunnen verwachten als op jouw website, waarom zullen ze jou dan nog volgen?

Tegenwoordig is het belangrijk dat je het voor jouw volgers waardevol maakt om naast het bezoeken van jouw website, jou te (blijven) volgen op social media. Creëer daarom voor jouw social mediakanalen andere content dan voor op jouw website.

 

Wel doen: laten zien dat je als ondernemer een sociale partner kan zijn

Het klinkt heel simpel, maar moeilijker kan ik het niet maken dus komt ‘ie: het beste wat je op social media kunt doen, is sociaal zijn. Ga de interactie aan met jouw doelgroep! Stimuleer ze bijvoorbeeld om op jouw social media posts te reageren door in elke post een vraag te stellen.

Laat jouw volgers bijvoorbeeld zelfs mee bepalen in bepaalde dingen door middel van een poll. Hierdoor zullen jouw volgers zich niet alleen meer gebonden voelen aan jouw merk, maar kun je ook veel inzicht krijgen in de wensen en behoeften van jouw doelgroep. Je komt er hierdoor namelijk achter wat mensen goed aan jouw bedrijf vinden en welke producten en/of diensten ze nog eventueel missen. Op deze waardevolle informatie kan jij weer handig inspelen, waardoor je uiteindelijk steeds meer aan de behoefte van jouw doelgroep zal voldoen. Dit kan uiteindelijk tot meer omzet zorgen.

 

Wat deel jij als ondernemer op social media?

Interactie is dus hét sleutelwoord bij het inzetten van social media voor jouw bedrijf. Ga jij al op social media de interactie aan? Hoe doe je dat en wat voor moois is hier al uit voortgekomen? Laat het ons weten, want wij zijn er erg benieuwd naar! En misschien krijgt een ander er weer inspiratie door.