2019 stond voor mij in het teken van Business Babes naar het volgende niveau brengen. Business Babes is op 10 augustus 2017 begonnen als een community middels een Facebook Groep. Ik had zelf behoefte aan een groep waarin ik vragen kon stellen, anderen kon helpen met hun vragen & like-minded jonge ondernemers kon ontmoeten. Binnen 1 maand groeide de groep uit tot 1.000 leden en nu bijna 2 jaar laten zitten we op meer dan 5.000 leden. Ik heb in de afgelopen 2 jaar een hoop geleerd over het ondernemerschap en op welke manier ik wil ondernemen, zodat het ‘t beste bij mij en mijn (droom)leven past. In december 2018 verhuisde ik naar Italië om samen met mijn vriend het avontuur aan te gaan: allebei fulltime ondernemen vanuit het buitenland. Van de buitenkant lijkt het alsof alles goed gaat, dat gaat het over ‘t algemeen ook. Maar ik heb mijzelf ontzettend veel tegengehouden en klein gehouden, ook het afgelopen halfjaar.

 

Ik denk dat veel meer Business Babes dat doen, daarom wil ik graag mijn verhaal delen. Voor herkenning, voor comfort en voor tips hoe ik eruit ben gekomen en zal komen het volgende halfjaar.

 

Wat was het plan?

Het woord “vertrouwen” zou mijn woord zijn voor dit jaar. Meer vertrouwen in mijzelf, in mijn kracht en waarde, minder controle willen, meer vertrouwen op het mogen ontvangen, minder angst. Ik begon 2019 met het maken van heel veel doelen, zoals:

  • €100.000 omzet in ons (van mij en mijn vriend) bedrijf (lieten we een paar maanden later al los, we realiseerden dat geld ons geen geluk geeft).
  • Werken aan persoonlijke ontwikkeling, mindset en mijn verkoopskills.
  • Verder stond de eerste maand van 2019 vooral in het teken van: wat wil ik, wat ga ik aanbieden, welke stappen ga ik zetten om next level te gaan met Business Babes? Al gauw kwam ik op het idee (en de realisatie dat het verlangen er al langer was): een blog. Op die manier zou ik veelgestelde vragen in de community kunnen opslaan. 
  • Wat ik écht wilde: inkomen krijgen uit Business Babes. Omdat ik nog veel meer waarde aan mijn doelgroep kon bieden naast alleen de community. Ik zou producten en diensten kunnen maken die zouden aansluiten op de vragen uit de community en mijn expertise in ondernemen & strategie. 

 

Wat heb ik gedaan?

Na het stellen van doelen begon ik met de strategie. Hoe ga ik dit bereiken? Ik had al snel een team bij elkaar dat mij kon helpen met het realiseren van de Business Babes Blog. Ik had zelfs voor het live gaan van de blog al de eerste gastbloggers. Verder plande ik Brainstorm sessies in: dit was een test om te kijken of ik zo op een laagdrempelige manier andere Business Babes kon helpen met hun content strategie. Dat bleek het toch niet helemaal te zijn voor mij, maar het was wel fijn om in ieder geval een eerste stap te zetten in het verkopen en geven van waarde.

 

Ted en ik hadden ieder onze eigen diensten en klanten. Later beseften we ons dat we onze specialismen heel erg goed konden combineren. Zijn kennis over technische koppelingen en systemen, adverteren en sales funnels zou heel goed passen bij mijn kennis over content strategie. Naast het idee om samen een traject te ontwikkelen, kwamen er nog veel meer ideeën uit mijn mouw wat ik kon aanbieden vanuit Business Babes.

Maar..

Nu erop terugkijkend, zat ik compleet vast in mijn eigen gedachtes en hield ik vooral mijzelf heel erg tegen. Het ging niet snel genoeg voor mijn gevoel maar alles kostte mij ook veel energie. Doordat we zijn verhuisd naar Italië, kon ik vanwege de afstand alles beter bekijken. Ik wist sneller welke kant ik wel en niet op wilde. Regelmatig hebben we een pauze in de maand, bijvoorbeeld als we een paar dagen naar Nederland gaan of als er hier visite is. Dat betekent dat je in alle rust nog eens kan kijken naar wat je aan het doen bent. Dat resulteerde erin dat ik vaak van koers veranderde. Dit toch niet, dit wel. Dat bracht ook wel veel twijfel: past dit wel bij mij? Past dit bij Business Babes (als merk en community)? Past dit bij de doelgroep? Gaat dit genoeg opleveren? Word ik hier gelukkig van? Is dit de manier waarop ik het wil doen? Het voelde alsof mijn eerdere ervaring in ondernemen er niet toe deed: ik was terug bij af.

 

Werken aan mijn money mindset

Ik focuste me vooral op verkopen en mijn skills. Ik kwam er alleen achter dat ik nog veel kon werken aan mijn money mindset. Het kostte me ontzettend veel energie, het verkopen komt mij niet natuurlijk en ik wist niet wat de beste manier was om dit aan te pakken (perfectionistisch). Hierdoor kreeg ik allerlei negatieve gedachten die mij niet verder hielpen. Ik blokkeerde mijzelf volledig op angst voor succes, onzekerheid, het vergelijken met anderen en teveel in m’n hoofd zitten.

 

Dus nog voordat ik in actie kwam, had ik heel veel werk te doen wat betreft mijn mindset.

 

Hoe kom ik uit mijn angsten en blokkades?

Dit is wat ik de afgelopen maanden heb geprobeerd/gedaan:

  • Ik ging weer boeken lezen. Door nieuwe dingen te leren, raak ik heel erg geïnspireerd om nieuwe dingen uit te proberen.
  • Ik reflecteer elke maand en probeerde het zelfs wekelijks. Dat maakt het schrijven van deze blog ook makkelijker, omdat ik veel gedachten en inzichten bijhoud in mijn journal;
  • We startten samen met een coach die ons helpt om ons bedrijf te laten groeien;
  • Ik ging aan de slag met een ander verlangen: #easycontent e-guide; welke succesvol werd verkocht de eerste maand, alleen waar ik denk ik veel meer resultaat had kunnen boeken als ik me niet tegenhield door mijn eigen angsten;
  • Ik organiseerde events, zodat ik weer in contact kwam met de community;
  • Ik probeerde elke week een voorstel voor een samenwerking te doen. Luisterde naar waar de ander behoefte aan had en deed een passend voorstel;
  • Ik heb 2 masterminds waar ik veel accountability + actie uithaal;
  • Ted en ik  lanceerden ons nieuwe traject en hadden binnen no-time onze eerste klant en inmiddels ook al onze tweede klant die start in augustus!
  • Ik ontwikkelde een gestandaardiseerd product aanbod op basis van de eerste samenwerkingen van het afgelopen halfjaar.

Mijn strategie voor het komende halfjaar: mezelf embracen

Tijd voor een nieuwe strategie. Ik ben me nu bewust van het feit dat ik mezelf heel erg tegen en klein houd, waardoor ik geen tot weinig actie onderneem. Ik ben op zich goed bezig maar ik wéét dat er meer inzit en dat er meer kan gebeuren als ik er echt vol voor ga.

 

Ellen Huizenga

Ellen Huizenga

Online ondernemer (2015) en Founder van Business Babes (2017). Branding & Content Strateeg. Leert jou ontdekken hoe je jouw doelgroep op een authentieke manier kunt bereiken op een manier die voor jou werkt, door middel van persoonlijke begeleiding.

Woont in Italië aan het Gardameer samen met haar vriend en twee katten sinds december 2018, om meer te genieten van haar vrije tijd en meer vrijheid te ervaren.