WELKOM IN DE BUSINESS BABES COMMUNITY
Ben je nieuw in de community, start dan hier
Wat is de Business Babes Community?
De community is er voor ambitieuze vrouwelijke ondernemers die Nederlands spreken. Het is een online community waar je laagdrempelig andere ondernemers om hulp kan vragen, van elkaar kan leren en kunt netwerken.
In de Facebook groep kun je jouw vragen stellen over onderwerpen rondom ondernemen, meelezen en leren van de vragen die gesteld worden of meedoen in de discussie topics.
Via de website vind je antwoord op de meest gestelde vragen in de community.
Richtlijnen
Op deze pagina vind je de richtlijnen voor het actief meedoen en berichten plaatsen in de Facebook groep. Om de groep zo waardevol mogelijk te houden, vragen we je om rekening te houden met deze richtlijnen. Bij het overtreden van de richtlijnen volgt een officiële waarschuwing en na een tweede overtreding wordt jouw toegang tot de groep ingetrokken.
Er is één belangrijke hoofdregel die al bestaat sinds het oprichten van de community:
geen zelfpromotie.
De focus van de community ligt op het uitwisselen van waarde en kennis met elkaar. Ik geloof heel erg in het principe van GIVE – GIVE – GIVE, then ask. Daar is de hele community zo groot mee geworden.
Om de kwaliteit en veiligheid van de community te waarborgen, worden alle berichten eerst goedgekeurd door het community team. Indien jouw bericht niet voldoet aan de richtlijnen zal deze niet worden geplaatst en waar mogelijk krijg je feedback op jouw bericht om het aan te passen.
Algemene richtlijnen:
- Geen zelfpromotie. Het is niet toegestaan om wat voor manier dan ook promotie te doen in de online community via de berichten. Niet voor jouw product, dienst, wegegver, events of masterclass of whatever.
- Plaats geen posts met links of tags naar jouw website, social media of facebook groep;
- Plaats geen posts met de intentie om jouw content, product of dienst te promoten;
- Plaats geen affiliate links in de reacties;
- Plaats geen inspiratie berichten, bedoeld om jezelf indirect te promoten;
- Stuur niet zomaar, zonder dat er om gevraagd wordt, PB’s naar leden met een aanbod om ze verder te helpen (soms wordt er alleen op advies gevraagd, niet directe hulp);
- Plaats geen berichten waarin je anderen uitnodigt om elkaars social media te delen;
- Plaats geen berichten waarin je jouw event of workation onder de aandacht wilt brengen;
- Het is niet toegestaan om berichten te plaatsen waarin je “werken vanuit huis” promoot of “uitbreiding voor je team” zoekt zonder context.
- Het is niet toegestaan om vacatures of oproepjes voor banen in loondienst te delen. Daar is dit niet een geschikte groep voor;
- Het is niet toegestaan om vragen die niet gaan over ondernemen, maar over privé gaan, te plaatsen in de groep. Daar is dit niet een geschikte groep voor;
- (pilot) Aanbiedingen (met flinke kortingen) of ‘gratis testers gezocht’ of posts waarin je vraagt om klanten om jouw portfolio op te bouwen zijn niet toegestaan. Probeer dit in jouw eigen netwerk via jouw eigen kanalen.
- Het is niet nodig om jezelf voor te stellen in een los bericht, als je nieuw bent in de groep. De berichten die in de community worden geplaatst zijn bedoeld voor vragen aan andere ondernemers & om van elkaar te leren.
Oproepjes voor samenwerkingen, masterminds of business buddy
Ben je op zoek naar een samenwerking, bijvoorbeeld naar een webdesigner, brand designer, VA of andere dienst van een andere ondernemer? Of heb je behoefte aan een mastermind of business buddy? Dan kun je een oproepje plaatsen in de groep.
Zo’n oproepje kun je plaatsen volgens deze stappen:
- Je mag jezelf voorstellen, maar houd het zo kort en concreet mogelijk. Alleen relevante informatie voor degene die het bericht lezen. Instagram- en websitelinkjes delen zijn niet toegestaan.
- Wees zo specifiek mogelijk in wat je zoekt (wat voor type persoon, ervaring in jouw branche, bij een VA: hoeveel uur per week of maand, wat is jouw budget)
- Vertel hoe jouw ideale samenwerking eruit ziet. Benoem wat je graag wilt weten. (Bij een samenwerking, denk aan: tarief, ervaring, voorbeelden, website/portfolio, beschikbaarheid etc.)
- Wees duidelijk in hoe er contact met jou opgenomen kan worden (reactie, DM of mail).
- Koppel ook terug zodra je een match hebt gevonden. Dit kun je doen door het originele bericht te bewerken en een update bovenin te plaatsen of een reactie onder het bericht te plaatsen met een update. Daarna kun je het bericht “sluiten” door de opmerkingen uit te schakelen.
Hoe beter en duidelijker jij de vraag stelt, hoe makkelijker het is om de juiste match te vinden! Bedenk dus voor het plaatsen van een oproep goed wat je in iemand zoekt.
Weet je nog niet precies wat je zoekt? (uitbesteden, een training, een coach oid). Zorg dan dat je daar heel specifiek over nadenkt. Hoe specifieker je aangeeft wat je zoekt en nodig hebt, hoe beter je de match kan vinden.
Oproepen voor samenwerkingen waarin bovenstaande punten niet duidelijk worden beschreven, worden niet goedgekeurd.
Anonieme berichten
Het is mogelijk om anonieme berichten te plaatsen in de Facebook groep. Hiervoor ga je het stukje waar je een bericht kan plaatsen in de Facebookgroep en klik je op “anoniem plaatsen”.
Richtlijnen anonieme berichten:
- Je mag anoniem een bericht plaatsen als niet herkent wilt worden omdat je weet dat er iemand meeleest waar de vraag om gaat (in het geval van een conflict, dilemma of verrassing)
- Je mag geen anonieme berichten plaatsen als het gaat om een privé kwestie. De groep is bedoeld voor ondernemers en business topics. Privé vragen kun je beter ergens anders stellen. Er geldt een uitzondering wanneer je duidelijk vermeld dat je op zoek bent naar dienst van een dienstverlenende ondernemer (denk aan jurist, health coach of life coach)
- Als het niet duidelijk is waarom je het bericht anoniem wilt plaatsen voor het community team, zal je bericht niet worden goedgekeurd.
Feedback
Mijn bericht is niet goedgekeurd, wat doe ik verkeerd?
Het community team probeert zoveel mogelijk feedback te geven op berichten die niet worden goedgekeurd.
Het is NIET nodig om berichten te sturen naar het community team met “waarom is mijn bericht niet goedgekeurd”. Daar wordt niet op gereageerd.
Via deze pagina kun je alle richtlijnen terug lezen en met de feedback die wordt gegeven is het duidelijk genoeg waarom jouw bericht niet is goedgekeurd.
Realiseer je dat er dagelijks meer dan tientallen berichten moeten worden goedgekeurd door het community team en we dit met alle liefde doen, maar niet altijd genoeg tijd/capaciteit hebben om iedereen te beantwoorden.
Rapporteren
Mocht jij zelf onverhoopt een bericht of reactie zien die niet in lijn is met de richtlijnen, dan kun je deze rapporteren aan de groepsbeheerders. Dat kan door op de 3 puntjes te klikken van het bericht of de reactie en vervolgens “rapporten aan groepsbeheerders” te klikken. Hiermee help je het community team heel erg, we proberen zoveel mogelijk mee te lezen maar kunnen wel eens dingen over het hoofd zien!
Ik ben opgelicht/voorgelogen of heb feedback over een bepaald lid
Mijn intentie met de groep is om een veilige plek te creëeren waar iedereen om hulp kan vragen over business topics. Mocht er ooit, naar aanleiding van contacten die je hebt opgedaan door de community, iets gebeuren buiten de groep, waar je je niet fijn bij voelt: stuur dan een messenger-bericht naar Ellen Huizenga (groepsbeheerder).
Ik probeer zo veel mogelijk mee te lezen in de groep maar helaas gebeuren er wel eens dingen daarbuiten waar ik geen controle over heb. Mijn DM staat altijd open om dit met mij te delen, dan zal ik daar gepaste maatregelen voor nemen.
Gelukkig is het zelden voorgekomen (op één hand te tellen) de afgelopen jaren, maar wellicht gebeurt het vaker dan dat ik kan zien of horen.
Marktonderzoek of enquetes
Het is niet toegestaan om enquetes te delen in de Facebook community.
Wil je een marktonderzoek doen door middel van gesprekken met jouw doelgroep, dan kun je een oproep plaatsen met deze punten:
- Je mag jezelf voorstellen, maar houd het zo kort en concreet mogelijk. Alleen relevante informatie voor degene die het bericht lezen. Instagram- en websitelinkjes delen zijn niet toegestaan.
- Vertel duidelijk wie je zoekt (hoe specifieker je bent, hoe meer kans je hebt op een match)
- Vertel waar het gesprek voor bedoeld is, waar, wanneer en hoe het plaats vindt.
- Geef aan hoe geïnteresseerden contact met je kunnen opnemen (reactie/DM/mail)