Je hebt er vast al wel eens van gehoord: SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Typ de term SEO in de zoekbalk van Google in en je komt er allerlei artikelen over tegen. Soms wanneer ikzelf nog eens dingen op zoek over SEO (bijvoorbeeld over de laatste trends en ontwikkelingen) zie ik als SEO-specialist niet eens meer door de bomen het bos. Ik snap het dan ook heel goed dat wanneer je als SEO-noob wat hebt opgezocht over SEO, je het nog steeds een vaag begrip vindt waarvan je na het lezen van 10 artikelen nog niet goed weet hoe je het precies zelf kunt toepassen. Dat is zonde, want als je SEO goed toepast, kan het je echt nieuwe bezoekers en conversie opleveren. Daarom leg ik jou in dit artikel heel concreet en helder uit wat SEO precies is. Ik houd het beknopt, zodat dit niet het zoveelste artikel is waarvan je na het lezen denkt: ik snap het nog steeds niet. Voor de verschillende termen die bij SEO om de hoek komen kijken, kan ik in de toekomst altijd nog een uitgebreid artikel schrijven.

 

Wat is SEO dan precies?

Kort gezegd is SEO alles wat je doet om ervoor te zorgen dat je met jouw website hoger scoort in de zoekresultaten van Google. Heel concreet gezegd optimaliseer je jouw website zodoende, dat gebruikers van Google jouw website beter in de zoekmachine kunnen vinden. Daarbij zijn er allerlei manieren die je kunt toepassen om hoger in de zoekresultaten van Google te scoren. De meest bekende manier is wellicht het schrijven van SEO-teksten waarin je bepaalde zoektermen verwerkt waarop gebruikers jou kunnen vinden. Alle manieren die je gebruikt om hoger te scoren in een zoekmachine, vormen samen jouw zoekmachine optimalisatie (SEO).

 

Welke manieren zijn er omtrent SEO?

In Nederland is Google nog steeds de grootste zoekmachine. Daarom richt ik mij in dit artikel op zoekmachineoptimalisatie voor deze zoekmachine.

 

Zoekmachine vriendelijke teksten schrijven

Dit zijn teksten die op zo’n manier zijn geschreven dat ze door Google een hoge waardering krijgen. Door die hoge waardering, zet Google de teksten hoger in haar zoekresultaten. Om op een zoekterm goed te scoren, is het belangrijk dat je die zoekterm op een bepaalde manier in de tekst verwerkt. Hoe je precies goede SEO-teksten schrijft, leg ik in dit ander artikel uit.

 

Voldoende verwijzingen van andere websites naar die van jou toe verzamelen

Het is ontzettend goed als een website een linkje naar die van jou heeft staan. Google ziet dit als een soort ‘aanbeveling’. Hoe meer websites naar die van jou verwijzen, hoe meer aanbevelingen je hebt. En hoe meer aanbevelingen je hebt, hoe beter de reputatie van jouw website wordt in de ogen van Google en hoe meer Google jouw website in haar zoekresultaten wilt hebben staan. Dit is vooral het geval als deze ‘aanbevelingen’ ook nog eens van websites afkomen die zelf al bij Google een goede reputatie hebben. Ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk linkjes vanaf andere websites naar die van jouw verwijzen, wordt ook wel linkbuilding genoemd. Bij linkbuilding komen, net zoals bij het schrijven van SEO-teksten, allerlei spelregels kijken. Hier zal ik dan ook in een ander artikel dieper op ingaan.

 

Verwijzingen vanaf jouw website naar andere websites toe

Naast dat Google het fijn vindt dat jouw website ‘aanbevelingen heeft’, vindt Google het ook fijn dat jijzelf websites aan jouw bezoekers ‘aanbeveelt’. Je verbetert daarmee namelijk de gebruikerservaring van de bezoekers. En dát is iets wat Google steeds meer waardeert én beloont met een goede positie in haar zoekresultaten.

 

Veiligheid en betrouwbaarheid waarborgen

Google vindt een veilige en betrouwbare website anno 2019 ontzettend belangrijk. Daarom vindt Google het ook belangrijk dat jouw website is voorzien van een SSL-certificaat. Heb je dat niet? Dan zak je zo een aantal plaatsen naar beneden in de zoekresultaten van deze zoekmachine.. Google wil, om de betrouwbaarheid van de content te kunnen waarborgen, ook graag bij elke content weten door wie het is gemaakt. Zet daarom altijd onder een artikel of grafische uiting de naam van de maker + een korte biografie en/of linkje naar een social mediakanaal van diezelfde maker toe.

 

Techniek in orde hebben

Naast bovengenoemde punten, is het heel belangrijk dat jouw website technisch goed in elkaar zit. Bovendien moet elke webpagina een beknopt en eenvoudig url hebben, die geen gekke karakters bevatten. Daarnaast moet elke pagina ook snel worden ingeladen.

Daarbij, hoe sneller een bezoeker via op andere pagina kan komen, hoe beter. Zorg daarom voor een zo kort mogelijke kruimelpad. Daarnaast vindt Google het ook belangrijk dat jouw website niet alleen op de computer, maar ook op mobiele apparaten (tablets, ipads en smartphones) goed is te gebruiken. Tegenwoordig geeft Google zelfs voorrang aan goed mobielvriendelijke websites, dan aan websites die dat niet of minder zijn. Zorg er daarom voor dat jouw website ontzettend mobielvriendelijk is.

 

Conclusie

Bij zoekmachine optimalisatie komt er dus veel meer kijken dan het schrijven van goede SEO-teksten. Techniek, gebruiksvriendelijkheid, goede content; kortom alles wat je op jouw website doet, heeft invloed op de zoekmachine optimalisatie ervan. Nu je de basisprincipes van SEO kent, kunnen we in andere artikelen dieper op deze principes ingaan.