In een eerder artikel vertelde ik wat SEO precies is. Ik legde in dat artikel ook uit dat een onderdeel van zoekmachine optimalisatie het schrijven van goede SEO-teksten is. De laatste aantal jaren is er nogal wat discussie onder SEO-experts gaande over aan welke eisen een tekst moet voldoen om goed geoptimaliseerd te zijn voor Google. Echter, heb ik inmiddels al ruime ervaring met het schrijven van goede SEO-teksten, die een webpagina daadwerkelijk hoger laat scoren in de zoekresultaten van deze zoekmachine. Daarom vertel ik jou in dit artikel hoe ik puur uit mijn ervaring heb geleerd hoe je goede SEO-teksten kunt schrijven.

Hieronder laat ik elk element zien die ik in ieder geval aan mijn SEO-teksten toevoeg en leg ik elk element ook toe.

 

 Grootste punt van discussie: het aantal woorden

 Al jarenlang is het aantal woorden het grootste punt van discussie rondom het schrijven van goede SEO-teksten. De 1 zegt dat een tekst minimaal 100 woorden moet bevatten, een ander 500 en tegenwoordig zijn er zelfs mensen die ervan overtuigd zijn dat een goede SEO tekst minstens 1.000 woorden moet bevatten.

Het hangt eigenlijk compleet van jouw concurrentie op een zoekterm af, wat een goed aantal woorden is. Typ de zoekterm die jij in jouw SEO-tekst wilt verwerken maar eens in Google in. Klik de eerste paar pagina’s die onder de geadverteerde pagina’s staan, aan. Hoeveel woorden bevatten deze pagina’s? Bij sommige zoektermen is de concurrentie zo laag, dat een tekst van maximaal 300 woorden al voldoende is om hoog te scoren in google. Andere zoektermen zijn juist al vaak gebruikt in SEO-teksten, waardoor de concurrentie erop hoog is. Bij deze woorden zul je toch wel tot ongeveer 500 woorden moeten schrijven om hoog te scoren in Google.


kijk dus goed naar jouw concurrentie

Vind je bij jouw zoektermen juist veel concurrerende teksten met meer dan 500 woorden? Dan is het juist een goed idee om er een schepje bovenop te doen en een tekst van minstens 600 woorden te schrijven.

Ikzelf schrijf doorgaans SEO-teksten die tussen de 500 en 650 woorden liggen. Wat je ook doet, onthoud dat je nooit moet schrijven om het schrijven. Wil je een SEO-tekst schrijven, maar kom je niet verder dan rond de 400 woorden? Ga de tekst dan niet opvullen met onzinnige informatie en herhaal al helemaal niet wat je al hebt gezegd om toch maar aan die 500 woorden te komen. Als jouw tekst ‘slechts’ 400 woorden bevat, maar met die 400 woorden geef je wel goed antwoord op vragen die gebruikers van Google kunnen hebben, dan is het helemaal niet erg dat jouw tekst 400 woorden bevat. Google kijkt namelijk steeds meer naar de kwaliteit dan naar de kwantiteit van content.

 

Het lastigste punt: de zoektermen op de juiste manier verwerken

 Ook over het verwerken van zoektermen verschillen de meningen in SEO-land nogal. Toch heb ikzelf wel ondervonden dat de manier waarop ik zoektermen in een tekst verwerk, toch wel heel effectief is. Daarom verklap ik mijn manier hier!

Waar je sowieso voor moet zorgen, is dat de zoekwoorddichtheid tussen de 1% en 3% ligt. Dit betekent dat je bij een tekst van ongeveer 500 woorden, een zoekterm ongeveer 6 keer in de tekst voor moet laten komen.

Het plaatsen van de zoektermen

Het is ook belangrijk dat je de zoekterm op de juiste plekken in de tekst plaatst. De plaatsen waar je de zoekterm sowieso voor moet laten komen, zijn:

  1.  In de titel van jouw tekst en dan ook het liefst vooraan.
    2. In de eerste 100 woorden.
    3. In een kopje.
    4. In de laatste 100 woorden.

    Gebruik synoniemen
    Om Google te laten ‘snappen’ waar jouw tekst over gaat, kun je het beste ook synoniemen van de zoekterm in jouw tekst verwerken. Hierdoor kan Google beter begrijpen in welke context je de tekst hebt geschreven. Dat is ontzettend handig, want hierdoor kan Google jouw webpagina echt laten zien aan mensen waarvan de kans groot is dat zij inderdaad naar de informatie op jouw webpagina op zoek zijn.

     

Voeg minimaal 2 interne links toe

Het is heel belangrijk om minimaal 2 interne links aan jouw SEO-tekst toe te voegen. Door dit bij elke SEO-tekst op jouw website te doen, krijg je een goed interne linkstructuur. Een goed intern linkstructuur draagt weer positief bij aan jouw vindbaarheid in Google. Het beste kun je bij een tekst van rond de 500 woorden 2 interne links toevoegen. Het allerbeste is als je deze twee linkjes ook nog eens over de tekst verspreid. Zet er bijvoorbeeld 1 in de eerste alinea neer en 1 in de laatste alinea.

 

zorg voor een duidelijke structuur

 Oké, je weet nu hoe je erachter kunt komen hoeveel woorden jouw tekst het beste kan bevatten. Je weet nu ook hoe je de zoekterm het beste in jouw tekst kunt verwerken en dat je er ook het beste synoniemen voor kunt gebruiken. Je hebt net ook gelezen dat het een goed idee is om minimaal 2 interne links aan jouw tekst toe te voegen. Dan is het nu tijd om structuur aan te brengen. Door structuur aan te brengen kan niet alleen Google jouw webtekst beter scannen en beoordelen, maar kunnen bezoekers dat ook. Bezoekers willen namelijk snel kunnen zien of de website antwoord geeft op hun zoekvraag. Daarnaast willen snel kunnen zien wáár het antwoord op hun zoekvraag in de tekst staat.


Zo breng je structuur aan

  1. Zet jouw titel in de titeltag neer.
    2. Gebruik H2-tags (kopjes) en waar nodig ook H3-tags (subkopjes). Zorg er trouwens voor dat er nooit meer dan 150 woorden onder 1 H2-tag staan. Heb je dit wel? Kijk dan of je H3-tags kunt aanbrengen.
    3. Zorg dat de kopjes de bijbehorende alinea samenvat.
    4. Heb je een lange lap tekst? Voeg dan bovenaan de pagina een inhoudsopgave toe.
    5. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie van een alinea al in de eerste zin staat.
    6. Benadruk belangrijke woorden door ze cursief of juist vetgedrukt te maken.
    7. Gebruik simpele woorden waaraan direct duidelijk is te zien wat je bedoelt.
    8. Gebruik korte zinnen en zet getallen in cijfers neer.
    9. Gebruik witregels
    10. Wil je een opsomming maken? Doe dit dan niet in 1 lange zin, maar maak er een lijst van.
    11. Maak het doel van de tekst duidelijk. Wil je dat jouw bezoeker via de pagina iets gaat bestellen? Zet dan een duidelijk zichtbare bestelknop neer.

Afbeeldingen gebruiken? Dat kan, als je ze maar wel optimaliseert!

Afbeeldingen kun je prima in een SEO-tekst verwerken. Bezoekers vinden afbeeldingen in tekst alleen maar fijn, omdat het voor hen een soort kleine pauze tussen het lezen door is. Zorg er echter wel voor dat je afbeeldingen ook optimaliseert. Hoe je dat het beste kunt doen, leg ik in een ander artikel uit.

 

Conclusie

Zoals je ziet, zijn er best wel wat richtlijnen voor het schrijven van een goede SEO-tekst. Heb je nog vragen of loop je ondanks dit artikel toch vast bij het schrijven van een goede SEO-tekst? Dan mag je mij gerust mailen op jennekepeters@gmail.com, want ik help je graag verder.

Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer.

Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.