Thema marketing is een vorm van marketing dat nog door veel marketeer wordt onderschat én dat onder veel onderneemsters nog niet bekend is. Daarom vertel ik je in dit artikel alles over thema marketing en geef ik je 3 redenen waarom het echt de moeite waard is om zelf met thema marketing aan de slag te gaan.
Wat is thema marketing?
Voordat ik ga vertellen waarom je thema marketing moet inzetten als een online marketing strategie, vertel ik je eerst even wat thema marketing is. Thema marketing is een content strategie die je voor jouw content marketing kunt gebruiken. Het betekent dat je alle uitingen omtrent content marketing (een blogartikel, sociale media posts, nieuwsbrief, weggever enzovoorts) binnen 1 thema doet. Je kunt er voor kiezen om het hele jaar door met thema’s te werken of af en toe.
Een aantal thema’s zijn bijvoorbeeld: Kerst, Liefde, Vriendschap, maar ook dingen als zoekmachine optimalisatie, Instagram, de mobiele telefoon, positief denken en een pensioen opbouwen kunnen een thema zijn.
Ik geef je hieronder 3 redenen om thema marketing in te zetten.
Reden 1: Thema marketing kan het bedenken van content makkelijker maken
Toegegeven, ook ik heb niet altijd inspiratie om bijvoorbeeld een blogartikel of Instagrambericht te schrijven. Thema marketing kan het een stuk eenvoudiger maken om content te bedenken.
Spread the love
Neem bijvoorbeeld het thema liefde voor een webshop in bakproducten. Als blogartikel kan de webshop een recept voor een lekkere, romantische taart online zetten. Op Facebook en/of Instagram kan de webshop een leuke post met een foto van diezelfde taart plaatsen. Als trigger om te reageren op Facebook, kan de webshop onder die post vragen met wie de volgers de taart wel samen zouden willen opeten.
Daarnaast kan de webshop op Pinterest allerlei lekkere bak-creaties en recepten rondom dit thema in een bord pinnen en op de webshop zelf kunnen ze allerlei bakproducten rondom dit thema (hartvormige bakvormen, rode sprinkels, decoratieve rozen) enzovoorts in de aanbieding zetten. Vervolgens kun je die aanbieding, het pinterestbord en het blogartikel weer gebruiken als inhoud voor de nieuwsbrief.
Zoals je ziet, kun je ontzettend binnen 1 thema ontzettend veel leuke content creëren.
Reden 2: Thema marketing kun je prima inzetten om de conversie te verhogen
Content dat verspreid wordt met het doel om meer bezoekers naar de website te krijgen en meer verkopen te krijgen, heet ook wel conversie verhogende content. Hiervoor kun je prima thema marketing inzetten. Dankzij thema marketing kun je namelijk niet alleen veel makkelijker allerlei soorten content voor verschillende platformen bedenken, maar krijg je ook een rode draad in je (content) marketing-uitingen. Hierdoor kun je veel gerichter jouw aanbod promoten. Daarnaast kun je dankzij thema marketing goed inspelen op actualiteiten en trends. Zo kun je bijvoorbeeld jezelf extra goed vindbaar maken in zoekmachines op het thema voor veel mensen in jouw doelgroep actueel is. Misschien heb je wel een webshop waarop je spullen voor in huis verkoopt? De kans is groot dat mensen dan in Google zoeken naar kerstdecoratie. Door rond Kerst ervoor te zorgen dat je goed vindbaar bent op kerstdecoratie, is de kans groot dat je conversie verhoogt.
Denk aan de timing
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je een thema op het juiste moment van het jaar gebruikt. Zo kun je het thema Liefde bijvoorbeeld goed begin februari doen (Valentijnsdag) en het thema Kerst in december.
Reden 3: Thema marketing geeft structuur en orde in de chaos
Als ondernemer wil je zoveel mogelijk laten zien wat je te bieden hebt en dit ook het liefst op zoveel mogelijk manieren doen. Je wilt laten zien dat je over (bijna) elk onderwerp van jouw vakgebied wel wat afweet en misschien zelfs wel 1 onderwerp vanuit verschillende invalshoeken toelichten. Maar hoe begin je? Wanneer kun je het beste het ene onderwerp pakken en wanneer het andere? En je wilt natuurlijk ook niet van hak op de tak gaan, dingen niet volledig genoeg benoemen en daardoor je volgers/klanten met meer vragen dan antwoorden achterlaten. Thema marketing schept orde in de chaos!
Praktijkvoorbeeld
Ik herken mijzelf enorm in hetgeen wat ik hierboven omschreef. Toen ik in april 2019 begon met mijn bedrijf, wilde ik van de daken schreeuwen wat ik te bieden heb. Ik had er alleen niet bij stilgestaan dat ik mensen niet alleen mee moet nemen in mijn ondernemersverhaal, maar dit ook geleidelijk aan moet doen. Daarom heb ik voor mijzelf elke week een thema. Op Instagram is het begin van elk thema bij mij heel goed te herkennen. De eerste post binnen het thema is namelijk dé post waarin op een groot vierkant met 2 kleuren letterlijk het thema van die week staat. Eenmaal het thema naar buiten gebracht, kan ik in de volgende berichten er wat verder op ingaan. Vaak koppel ik ook nog eens 1 of meerdere blogartikelen aan het thema, waarin ik uitgebreid op het thema inga.
Thema’s laten opvolgen
Hierdoor schep ik orde in de chaos, heb ik een structuur gekregen. Mijn thema’s zijn zelfs zo ingericht, dat ik ze ook nog eens op een logische volgorde elkaar kan laten opvolgen. Hierdoor creëer ik een chronologisch, kloppend verhaal én kan ik goed nagaan of ik niet een thema/onderwerp laat liggen die wel heel erg bij mijn bedrijf past en interessant is voor mij doelgroep.
Daarnaast kan ik nu veel eenvoudiger content bedenken én ruim van tevoren inplannen. Dat geeft naast structuur ook nog eens rust!
Aan de slag!
Het is dus om een aantal redenen erg interessant om te overwegen om thema marketing in te zetten. Kende jij thema marketing al? En ben jij er al mee bezig of ga je er na het lezen van dit artikel juist mee aan de slag? Laat het me in een reactie op dit artikel weten, vind ik leuk!