Pinterest is hot! Het platform, dat in Engelstalige landen al een enorme succes is, wordt nu ook in ons land steeds meer populair. Het is, naast Instagram, het snelst groeiende platform in Nederland. Als onderneemster zou je dus zeker moeten overwegen om een Pinterest-account aan te maken! In mijn vorige blog, legde ik je de enorme potentie van Pinterest uit. In deze blog, duiken we in op het opzetten van een Pinterest-account.
Tip 1: Een Pinterest-account aanmaken
Wanneer je Pinterest nog nooit gebruikt hebt en voor het eerst een Pinterest-account aanmaakt voor jouw bedrijf, krijg je meteen de optie om een zakelijk account aan te maken. Dit moet je zeker doen, want zodra je geld wilt gaan verdienen via Pinterest, is dit een vereiste.
Jouw persoonlijke account overzetten naar een zakelijk account
Sommigen van jullie hebben wellicht al Pinterest in het privé vaak gebruikt, maar nog niet voor zakelijke doeleinden. Als je al redelijk wat volgers op dit account hebt en je denkt dat deze volgers ook de doelgroep van jouw bedrijf zijn, kun jij jouw Pinterest-account in een handomdraai overzetten naar een zakelijk account. Dit doe je in de settings. Ga naar ‘Account settings’ en scroll helemaal naar beneden. Onderaan het scherm zie je de optie ‘Convert to business account’.
Tip 2: Branding & Marketing
Zodra je jouw Pinterest-account aangemaakt hebt, kom je op jouw profiel terecht. Als je een nieuw profiel hebt aangemaakt, betekent dit dat je alles nog moet gaan optimaliseren. Hierbij is het belangrijk, dat jij rekening houdt met jouw branding en marketing strategie. Vul niet zomaar wat profielinformatie in, maar verdiep je in jouw doelgroep en wat je als bedrijf wilt uitstralen. Je wilt tenslotte, dat mensen jouw brand gaan herkennen, ongeacht of dit op Pinterest is of op een andere social media kanaal zoals Facebook.
Daarnaast, is het belangrijk dat je goed op de hoogte bent van wat de interesses van jouw doelgroep zijn, voordat je zomaar aan de slag gaat met het maken van borden en pins. Ga dus uit op onderzoek! Ga in gesprek met jouw doelgroep en kom erachter wat ze graag ‘pinnen’ op Pinterest. Eventueel kun je ook op groepsborden kijken die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Hier kun je ook veel waardevolle informatie over het ‘pin’-gedrag van jouw doelgroep vinden.
Tip 3: Maak borden aan
Het wordt geadviseerd, zo’n 15-20 borden aan te maken waar je regelmatig op pint. Probeer daarom, 15-20 onderwerpen te verzinnen die jouw doelgroep interesseren en maak voor elk onderwerp een bord aan. Sommigen vinden het leuk om deze borden geinige namen te geven, maar dit raad ik je af. Pinterest is in principe een zoekmachine en je moet het dan ook zo behandelen. Mensen gaan niet zoeken op ‘AK’s Pinterest-Imperium’: ze zoeken op ‘Pinterest tips’. Houd hier dan ook rekening mee wanneer je namen voor jouw borden verzint. Denk zoekmachine-vriendelijk. SEO is ook van enorm belang in jouw bord-omschrijving. Probeer om allerlei worden en hashtags in jouw bord te verwerken, die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw bord.
Insider tip 1: Gebruik het Pinterest-algoritme
Als je op jouw homescreen gebruikmaakt van de zoekbalk, krijg je van Pinterest allerlei zoeksuggesties. Deze staan daar natuurlijk niet zomaar. Dit is waardevolle informatie vanuit het Pinterest-algoritme over het zoekgedrag van zijn gebruikers, die je in jouw omschrijvingen kunt verwerken. Gebruik deze zoektermen als hashtags of verwerk ze in jouw teksten. Zo word je beter vindbaar!
Insider tip 2: Gebruik één bord voor jouw eigen pins!
Maak een bord aan, waar je alleen maar jouw eigen pins op doordeelt. Waarom? Ten eerste, kun je op jouw Pinterest-account een ‘omslag-cover’ instellen, die jouw pins weergeeft. Door het bord te selecteren, dat alleen maar jouw pins inhoudt, is jouw omslag-cover hierdoor mooi in lijn met jouw branding. Ten tweede, is het zo goed als onmogelijk om in jouw eentje 15-20 borden dagelijks met minstens 2-3 verschillende pins te vullen. Kwaliteit boven kwantiteit. De rest van de borden vul je naast jouw eigen pins ook met relevante content van andere ‘pinners’.
Insider tip 3: Maak mooie coverfoto’s voor jouw borden
Als je ook zo’n fan bent van branding als ik, is deze tip belangrijk voor je. Je kunt voor elk bord dat je aanmaakt ook een omslag-cover instellen. Maak jouw design in bijvoorbeeld Canva en upload het als pin op het bord waar je dit design als omslagfoto wilt gebruiken. Ga vervolgens terug naar de homepagina om jouw bord te openen en wijzig in de instellingen van het bord jouw cover.
Tip 4: Vul jouw borden
Zodra jij klaar bent met het aanmaken van al jouw borden (geloof me, dit duurt best een tijdje!), kun jij jouw borden gaan vullen met pins. Dit duurt meestal niet heel lang, maar is wel noodzakelijk. Je wilt natuurlijk dat andere gebruikers meteen geïnteresseerd zijn wanneer ze op jouw profiel komen. Dan moet je natuurlijk wel iets hebben om weer te geven op jouw Pinterest-account. Door jouw Pinterest-borden te vullen met interessante content, zul je snel relevant worden voor jouw doelgroep.
Tip 5: Pin jouw eigen pins
De laatste stap voor het creëren van een goede basis voor jouw Pinterest-account, is om zelf pins te gaan maken. Dit kan makkelijk in programma’s zoals Canva of Photoshop. Selecteer de content die jij op Pinterest wilt delen, zoals bijvoorbeeld een blog of een product en maak hiervan een visueel aantrekkelijke pin. Op Pinterest draait het om het visuele, dus besteed hier vooral veel aandacht aan! Zodra jij klaar bent met jouw design, kun jij jouw pin op jouw bord(en) pinnen. Vergeet ook hier niet om jouw omschrijving met SEO-technieken te verbeteren.
Voilá, de basis staat!
Ben je klaar met deze 5 stappen. Dan heb je zojuist een stabiele basis gecreëerd voor een succesvol Pinterest-account. In mijn volgende blog vertel ik meer over het aansluiten bij groepsborden. Hiermee kun jij jouw bereik onwijs snel verhogen! Houd de business babes-blog dus goed in de gaten!
Anne-Kathrin Walter
Anne-Kathrin Walter is een social media expert en tekstschrijfster. Met haar bedrijf AK helpt, ondersteunt ze bedrijven op het gebied van social media, teksten en vertalingen. Daarnaast is ze medeoprichter van het internationale merk HiSensitives. Dit is een merk voor hooggevoelige mensen om acceptatie en bewustwording rondom het persoonlijkheidskenmerk te creëren.
Anne-Kathrin is woonachtig in het rustige Roosendaal in Noord-Brabant, waar ze samen met haar vriend Riny en haar hond Bailey geniet van het leven als onderneemster en spirit junkie.
Fotograaf: Eline Schuurmans