Dit is deel 1 van de serie ‘Hoe schrijf je een goed blogartikel?’. Een aantal weken geleden legde ik in een artikel uit wat Content Marketing is. In dat artikel legde ik ook uit dat een goede vorm van Content Marketing het schrijven van blogartikelen is. Om dankzij jouw blogartikelen goede resultaten te boeken, is het belangrijk dat ze van goede kwaliteit zijn. Echter is het niet voor iedereen even eenvoudig om zelf een goed blogartikel te schrijven. Daarom leg ik je in deze serie uit hoe je zelf een goed blogartikel kunt schrijven. In dit deel vertel ik hoe je geschikte onderwerpen vindt om over te schrijven.

 

Wat zijn geschikte onderwerpen om over te schrijven?

Bij het bepalen van de onderwerpen waarover je gaat schrijven, is het belangrijk om het volgende in gedachten te houden wie jouw artikelen zullen gaan lezen. Om te kunnen bepalen over welke onderwerpen jij het beste kunt schrijven, is het belangrijk om te weten wie de lezers van jouw blogartikelen zullen zijn.

 

Wie zijn de lezers van jouw blogartikelen?


Dit kunnen de lezers van jouw blogartikelen zijn:

1. Iemand die jouw website al bezoekt;
2. Iemand die via Google of een andere zoekmachine het blogartikel vindt;
3. Een volger die je hebt op social media en bij het blogartikel komt dankzij het linkje dat jij op social media hebt gedeeld.

Waarom is dit belangrijk om te weten?

Alle 3 de lezers hebben hetzelfde gemeen: ze zijn naar iets op zoek / hebben ergens behoefte aan en denken dat ze op jouw website het antwoord op hun vraag kunnen vinden.

Daarom moet je bij het schrijven van een blogartikel moet je de intentie hebben om de vraag van jouw lezer zo goed mogelijk te beantwoorden. Bij jou vindt de lezer het antwoord op de vragen die hij heeft of de oplossing voor de problemen die hij heeft. Door met jouw blogartikelen (deels) het antwoord te geven op hun vragen of hun probleem (deels) op te lossen, kun je klanten die je al hebt, aansporen om nog eens van jouw producten en/of diensten gebruik te maken. Potentiële klanten kun je dankzij een blogartikel overhalen om voor het eerst een product of dienst bij jou af te nemen.

 

Hoe kom je op de juiste onderwerpen om over te schrijven?

Je komt op de juiste onderwerpen om over te schrijven in een blogartikel, door goed na te gaan waar jouw doelgroep behoefte aan heeft. Met welke vragen kan jouw doelgroep zitten? Tegen welke problemen kan jouw doelgroep aan lopen?

Hier kun je op een aantal manieren achter komen:

  • Ga na welke vragen jouw (potentiële) klanten vaak aan jou stellen. Zijn er vragen die veel terugkomen? Dan kun je daar een artikel aan wijden op jouw website.

     

  • Check de social mediakanalen waarop jouw doelgroep zit. Misschien is er zelfs een Facebookgroep waarin jouw doelgroep zich bevindt? Welke vragen worden daar veel door jouw doelgroep gesteld? Met welke problemen zitten ze? Dit zijn goede onderwerpen om over te schrijven.

     

  • Vraag het aan jouw doelgroep! Heb je op social media volgers? Vraag dan aan hen over welk onderwerp dat bij jouw bedrijf past, zij graag een artikel over zouden willen lezen. Dit kun je bijvoorbeeld door middel van een poll doen.

     

  • Leef je in jouw doelgroep in. Omdat je zelf veel kennis hebt over jouw producten en/of diensten, kan dit best lastig zijn. Probeer je toch in te leven in jouw doelgroep. Over welke onderwerpen waar jij zelf veel over weet, zullen jouw (potentiële) klanten vragen kunnen hebben? En wat kan jij hen daarover vertellen?

     

  • Vind je bovengenoemde punt lastig? Om het jezelf makkelijker te maken, kun je ook op Google termen invoeren die bij jouw bedrijf passen. Google vult jouw zoekterm tegenwoordig zelf al aan met uitgebreidere zoektermen waar de meeste mensen op zoeken. Dat is natuurlijk onwijs handig! 

    Dit was deel 1!

    Nu weet je wat goede onderwerpen zijn om over te schrijven en hoe je aan zulke onderwerpen kunt komen. In deel 2 ga ik je vertellen uit welke elementen jouw blogartikel sowieso moet bestaan. So stay tuned!
Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer.

Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.