Dit is deel 2 van de blogserie ‘Hoe schrijf je een goed blogartikel?’. In deel 1 legde ik uit waarom het belangrijk is om over onderwerpen te schrijven die bij jouw merk en diensten of producten passen. Ik legde in dat deel ook uit hoe je op zulke onderwerpen kunt komen. In dit deel van de serie vertel jou wat je sowieso in een blogartikel moet zetten.

 

Welke elementen bevat een goed blogartikel sowieso?

Een goed artikel bevat in ieder geval de volgende elementen:

 

  • Een goede titel;
  • Een inleiding;
  • Een kern;
  • Een afsluiting.

 

Hieronder leg ik bij elk element uit hoe je het goed in jouw tekst kunt verwerken.

 

Waar bestaat een goede titel uit?

 

Het is erg belangrijk dat je jouw blogartikel een goede titel geeft. De titel is namelijk het eerste wat mensen van het blogbericht zullen zien. Daardoor bepaalt de titel of de lezer de rest van het artikel gaat lezen of niet.

Een goede titel:

  • Is pakkend en opvallend;
  • Maakt de lezer nieuwsgierig;
  • Vertelt waar het artikel over gaat;
  • Is concreet.

 

Wat is een goede inleiding?

 

Een inleiding is goed als je erin de lezer voorbereidt op wat komen gaat. Vertel de lezer waarover je gaat schrijven en welke informatie hij daarover in het artikel kan verwachten. Door dit te doen, kan de lezer goed afwegen of het artikel de informatie bevat die hij zoekt. Tegelijkertijd maak je de lezer ook nieuwsgierig genoeg, zodat hij de rest van het artikel gaat lezen.

 

Wat kun je in de kern kwijt?

In de kern kun je alles over het onderwerp vertellen wat je wilt. Zorg er echter wel voordat je in de kern de informatie geeft die je in jouw titel en inleiding hebt beloofd. Doe je dat niet? Dan krijgt de lezer andere informatie te lezen dan die hij had verwacht. Hierdoor kan de lezer teleurgesteld raken en stoppen met lezen. Hij kan erdoor zelfs jouw website verlaten.

Wat is een goede afsluiter?

Een goede afsluiter is een beknopte samenvatting van wat je in de kern hebt verteld. Daarnaast is de afsluiter een prima plek om de lezer ervan te overtuigen actie te ondernemen (de zogenoemde ‘Call to action’). Vraag in jouw afsluiting bijvoorbeeld aan de lezer om contact met jou op te nemen of om een reactie achter te laten.

 

Dit ga je lezen in deel 3

Dit was deel 2 van de serie ‘Hoe schrijf je een goed blogartikel?’ In deel 3 ga ik vertellen hoe je daadwerkelijk kunt gaan beginnen met het schrijven van een artikel. Heb je ondertussen nog vragen? Dan mag je mij gerust een mailtje sturen op jennekepeters@gmail.com, want ik help je graag!

Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer.

Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.