eIn deze 5-delige serie vertel ik jou stap voor stap hoe je een goed blogartikel schrijft. Dankzij deel 1 heb je de juiste onderwerpen gevonden om over te schrijven. Dankzij deel 2 weet je wat absoluut niet in een blogartikel mag ontbreken en dankzij deel 3 is het een stuk makkelijker geworden om daadwerkelijk te beginnen met schrijven. In dit deel, deel 4, vertel ik je hoe je een artikel prettig leesbaar maakt en waarom het belangrijk is dat je artikel dat is.

 

Waarom is het belangrijk dat jouw blogartikel prettig leesbaar is?


Het is ontzettend belangrijk dat jouw blogartikel prettig leesbaar is. Wanneer een lezer veel moeite moet doen om te begrijpen wat in de tekst staat of veel obstakels zoals tekst- en stijlfouten moet overwinnen, zal hij al snel afhaken met lezen. Het doel waarvoor je het artikel hebt geschreven zal dan niet gehaald worden. Bovendien kan een afhakende lezer niet alleen een nare associatie met het blogartikel, maar zelfs met jou of jouw bedrijf krijgen. Dat wil je natuurlijk niet.

 Als het blogartikel wel prettig leesbaar is, zal de lezer juist een positieve associatie met jou en jouw merk krijgen. De lezer is daardoor veel eerder geneigd om bijvoorbeeld actief te reageren op de call-to-action die jij in jouw blogartikel hebt gezet.

 

Hoe maak je een blogartikel dan prettig leesbaar?


Hieronder geef ik je 7 tips om een tekst prettig leesbaar te maken.

 Tip 1: Gebruik de juiste tone of voice

Met andere woorden: spreek de taal van jouw doelgroep. Alleen dan zal de doelgroep zich door jouw tekst aangesproken voelen.

Tip 2: Wissel korte en lange zinnen met elkaar af

Zinnen die langer zijn dan 3 regels, zijn trouwens in de online wereld echt te lang. Maak daar dus liever 2 aparte zinnen van.


Tip 3: schrijf foutloos nederlands

Vind je dat lastig? Dan kun je het artikel laten checken door bijvoorbeeld een tekstschrijver, voordat je hem online zet.

Tip 4: Gebruik afbeeldingen

Een afbeelding is een fijne ‘break’ tussen de tekst door. De lezer kan erdoor even ‘op adem komen’.


Tip 5: schrijf voor de onwetende lezer

Veel mensen die over een onderwerp uit hun vakgebied schrijven, schrijven het artikel automatisch ‘op hun eigen niveau’. Echter is het veel beter om dit niet te doen. Schrijf daarom jouw artikelen altijd voor ‘de onwetende’ lezer. Dat is iemand die nog niets over het onderwerp afweet. Ga er nooit vanuit dat mensen zonder enige uitleg wel begrijpen wat je bedoelt of waarom je het artikel schrijft. Lukt het niet om vakjargon te vermijden? Leg het begrip dan goed uit alvorens je verder gaat met de rest van het verhaal.

Tip 6: Gebruik niet continu hetzelfde woord

Dit is nogal een valkuil voor mij, maar het is echt beter om niet continu hetzelfde woord te gebruiken. In plaats daarvan kun je het beste synoniemen gebruiken of naar het woord verwijzen. Dat maakt een tekst veel fijner om te lezen.

 

Tip 7: Breng structuur aan in jouw tekst

Om een tekst prettig leesbaar te maken, is het belangrijk dat je er structuur in aanbrengt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen een tekst op een website niet meer altijd grondig lezen, maar in de meeste gevallen ‘scannen’. Met scannen wordt bedoeld dat mensen doorgaans alleen kijken naar de dingen die het meeste opvallen.

 Dat zijn:

  • De titel;
  • De kopjes;
  • De eerste woorden van alinea’s;
  • Lijstjes;
  • Linkjes.

     

Je kunt hierop inspelen door duidelijk in de titel te laten zien waar de tekst over gaat. Vervolgens horen de kopjes samen de hele tekst samen te vatten. Bovendien moet elk kopje goed aansluiten bij de alinea waar hij boven staat. Zet in elke eerste zin van een alinea de belangrijkste informatie. Heb je een opsomming? Zet dit dan niet in een lange zin neer, maar maak er gewoon een bullet-list van. Door interne linkjes in de tekst op te nemen, zorg je ervoor dat de lezer op zolang mogelijk op jouw website blijft.

Conclusie

Zoals je ziet, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om jouw tekst zo prettig mogelijk leesbaar te maken. Door al bovenstaande bij het schrijven van elk blogartikel toe te passen, moet het met de leesbaarheid van jouw blogartikelen helemaal goedkomen!

 

Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer.

Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.