Stories! Afgelopen jaar zijn stories echt booming geworden als je het mij vraagt: terwijl je feed er gelikt uitziet voor de eerste indruk voor een potentiële volger, krijg je als volger via Stories een ongefilterde ECHTE kijk achter de schermen bij andere ondernemers. Je kunt het heel goed inzetten voor jouw bedrijf, om jezelf te laten zien, jouw merkpositionering te versterken en om een band op te bouwen met jouw volgers. Stories worden ook steeds meer populair en het blijkt dat wij Business Babes liever of eerst Stories bekijken, en daarna pas posts. Maar toch zie ik nog vaak een paar dingen fout gaan bij het maken van Stories. Er gaan ook dingen goed, waar jij veel kan leren. Hoe en wat, ga ik je vertellen in dit artikel.

 

 

 

Do: Waardevolle content delen

 

Mijn sterke mening is dat je door het delen van persoonlijke en waardevolle content, betekenisvolle relaties gaat opbouwen met jouw volgers (community) en daarmee vertrouwen creëert waardoor je gemakkelijk leads zult binnen halen voor jouw producten of diensten. Ik geloof er dus niet in dat je Instagram in moet zetten als direct verkoop kanaal voor jouw bedrijf. Ik geloof niet in het continue promoten van je eigen producten of diensten. Ik geloof erin dat je eerst consistente waarde moet geven, die bij jou als persoon en bij jouw bedrijf passen, om die relatie op te bouwen. Vervolgens creëer je vertrouwen en kun je door middel van een advertentie of organische post (in je feed of story) vragen om de verkoop. Het nadeel van alleen organische content consistent delen is dat je niet goed zicht hebt op wie waar zit in jouw “sales funnel”. Daarom is het belangrijk om continu af te wisselen tussen verschillende typen en vormen content, die continue waarde geven en die bij jouw content strategie passen. Om zo iedereen in elke fase van het koopproces waarde te kunnen geven die voor hen relevant is. Vervolgens kun je toewerken naar een “verkoop post” ofwel conversie. De verdeling zou, als je het mij vraagt: 90% waardevolle content en 10% conversie content moeten zijn.

 

 

 

Als je wel meer controle wilt over wie bij jou in welke fase zit van jouw sales funnel, kunnen Ted en ik jou helpen met ons personal branding traject. Wil je meer weten? Bekijk dan even de shop pagina of neem contact op, we plannen graag een gesprek in met je om te kijken of je in het traject past.

 

 

 

Don’t: content delen zonder context

 

Content zonder context. Ik zie ‘t vooral in het weekend voorbij komen: een story over jouw lunch, een story over het feestje waar je bent. Of een story van je kat die gek doet. Super leuk om te delen, voor jou. Maar ik als volger ben er niet bij. Ik weet niet waar je bent. Ik weet niet met wie je bent. Ik weet niet waarom je daar bent. Ik weet niet waarom het relevant is voor mij. Ik begrijp niet wat het te maken heeft jou en waarom ik jou volg. Dus skip ik door je stories en heb je een kans gemist om jouw relatie op te bouwen met jouw volger.

 

 

 

Do: Stories dempen

 

Iets waar ik continue zelf mee bezig ben, is kritisch kijken naar de mensen die ik volg en welke content zij delen. Vanuit mijn ervaring als content strateeg, kijk ik er waarschijnlijk anders naar dan dat jij dat doet. Maar ik vind waardevolle content zó belangrijk, dat ik ook alleen maar waardevolle content wil zien. Als ik dus een consistente stroom van irrelevante, onpersoonlijke en niet waardevolle content zie: dan kies ik ervoor om die persoon te ontvolgen, of ik demp zijn/haar stories.

 

 

 

Wat ik persoonlijk, relevant en waardevol vind, is persoonlijk voor mij. Jij vindt waarschijnlijk andere content wel waardevol en relevant en dat is helemaal oké. Ik zou je wel willen uitnodigen om goed na te denken: wat wil ik graag zien? Waar irriteer ik me aan? Zit jij op Instagram om je continue te irriteren? Ik denk het niet. Ik denk dat jij op Instagram zit omdat je op zoek bent naar inspiratie. Ga daarom ook actief op zoek naar inspiratie en verwijder alle irritaties uit je feed en uit de stories die je kijkt.

 

 

Wil je niet iemand ontvolgen, maar bijvoorbeeld alleen iemands posts of alleen iemands story dempen?

 

Stories dempen doe je door van de persoon in kwestie haar profielfoto ingedrukt te houden in de story balk (op je home pagina waar je alle stories bekijkt) en vervolgens “dempen” te selecteren. Je krijgt dan de keuze: verhaal dempen, of verhaal én berichten dempen.

 

Als je alleen iemand zijn/haar berichten (die iemand in z’n feed plaatst) wilt dempen, ga je naar die post toe en selecteer je de puntjes rechtsboven die post. Vervolgens selecteer je daar “dempen” en krijg je daar ook weer de keuze “berichten dempen” of “verhaal en berichten dempen”.

 

Je kunt ook direct naar iemands profiel en vervolgens op de puntjes rechtsboven “dempen” selecteren en de keuze maken wat je wilt dempen van deze persoon.

 

 

DoN’t: stories zonder ondertiteling

 

Ik heb geen precieze cijfers voor je, maar wat ik voorbij heb zien komen in anderen hun Stories aan uitslagen van polls is dat vaak meer dan 50% van de Stories kijkers, kijken zonder geluid. Een gemiste kans dus als je het mij vraagt, als je niet de moeite neemt om even kort wat tekst toe te voegen aan jouw beeld waarin je iets vertelt. Zo komt je verhaal namelijk niet over op de ontvanger. Ga maar na: wanneer kijk jij Stories? Door de dag heen? Of ook wel een ’s ochtends of ’s avonds, in bed of op de bank, waar je niet iemand anders wilt storen met het geluid van Stories? Er zijn helaas geen apps die automatisch voor je ondertitelen als je Stories opneemt, maar ik zou je zeker aanraden om even wat tekst toe te voegen aan jouw verhaal, zodat je zeker weet dat iedereen die jouw Stories bekijkt, ook het verhaal ontvangt. 

 

Ik zou nog veel meer tips kunnen delen over Instagram Stories, maar ik vind persoonlijk advies heel belangrijk. Niet alles is van belang voor jou of jouw bedrijf. Stuur mij gerust een berichtje via Instagram, dan geef ik je een paar ideeën die bij jou passen.

 

 

 

Ellen Huizenga

Ellen Huizenga

Online ondernemer (2015) en Founder van Business Babes (2017). Branding & Content Strateeg. Leert jou ontdekken hoe je jouw doelgroep op een authentieke manier kunt bereiken op een manier die voor jou werkt, door middel van persoonlijk advies & coaching.

Woont in Italië aan het Gardameer samen met haar vriend en twee katten sinds december 2018, om meer te genieten van haar vrije tijd en meer vrijheid te ervaren.

Fotograaf: Sylvia Coppens