Een aantal jaar geleden liet een van de grootste beautybloggers van Nederland, Mascha Feoktistova, op social media weten dat naar haar mening bloggen ‘dood’ is. Doordat zij een influencer is met veel volgers, heeft haar mededeling een grote discussie doen oplaaien in ‘de blogwereld’. Ja: het is een feit dat mensen tegenwoordig steeds liever naar beeld kijken dan dat ze een lange lap tekst moeten lezen. Is bloggen daardoor direct dood? Daar ga ik je in dit artikel het antwoord op geven.

 

Bloggen is niet dood!


Veel bloggers zijn tegenwoordig vloggers geworden en hebben het bloggen op een laag pitje gezet. Sommige bloggers bloggen zelfs helemaal niet meer. Toch is bloggen zeker niet dood. Nog steeds zijn er mensen die graag een artikel lezen. Bovendien is bloggen doorgaans een essentieel onderdeel van de SEO-strategie en de Content Marketing plan van een onderneming.

 

Een tijdje terug vroeg Ellen in de Facebook community aan de babes hoe zij het liefst aan nieuwe informatie komen. Doen ze dit liever door het bekijken van een video of door naar audio te luisteren? Of lezen ze toch liever een tekst? De ruime meerderheid koos voor het laatste.

Hiervoor gaven ze onder andere de volgende redenen op:

  • Een blogartikel kun je teruglezen.
  • Je kunt het artikel zelfs uitprinten en bewaren.
  • Je kunt in een artikel de informatie markeren die je graag wilt onthouden of snel wilt kunnen terugvinden.
  • Een artikel maakt geen geluid, dus je kunt het overal lezen.

 

Het schrijven van een goed, informatief blogartikel is dus anno 2019 nog steeds erg waardevol.

 

Maak een blogartikel aantrekkelijker

 

Ondanks dat bloggen niet dood is, zijn mensen wel andere eisen gaan stellen aan een blogartikel. Om ervoor te zorgen dat mensen jouw blogartikelen (blijven) lezen, kun je jouw artikelen aantrekkelijker maken.

Dat kun je doen door:

  1. De tekst af te wisselen met afbeeldingen. Bijvoorbeeld door een overzichtelijke infographic aan het artikel toe te voegen die het moraal van het verhaal samenvat.
  2. Een video toe te voegen waarin je hetzelfde vertelt als in jouw blogartikel. Op deze manier kunnen jouw bezoekers zelf bepalen of ze voor de tekst of de video kiezen.
  3. Het te hebben over onderwerpen die jouw bezoekers interessant vinden. Uiteraard alleen wanneer jouw bezoekers het interessant vinden waar je over blogt, willen ze het artikel lezen.
  4. Informatie te geven die jouw bezoekers echt wat wijzer kunnen maken. Dat je op je boodschappengeld kunt besparen door producten in de aanbieding te kopen, kan iedereen wel verzinnen. Kom met informatie waarvan de kans groot is dat jouw bezoekers het nog niet weten. De kans is dan groter dat de bezoekers jouw blog artikel niet alleen aanklikken, maar ook nog eens tot het eind lezen. En vinden ze de informatie echt heel handig? Dan is de kans ook nog eens groot dat ze het artikel met anderen zullen delen.

 

Bloggen is nog altijd van waarde


Bloggen is dus niet dood. De manier waarop je het beste een blog kunt inrichten, is alleen veranderd. Bovendien is bloggen nog altijd een goed middel die je kunt gebruiken voor Content Marketing of om hoger te scoren in Google.