Bij e-mail marketing benader je de klant direct per e-mail. Zo’n directe aanpak wordt ook wel direct marketing genoemd. Naast direct marketing is e-mail marketing ook een vorm van online marketing. Je stuurt de mail namelijk om een online marketingdoel te bereiken. Welk doel dat kan zijn en welk soort e-mails je onder andere rondom e-mail marketing kunt versturen, lees je hier!

 

Voor welke online marketingdoelen kun je e-mail marketing inzetten?

Je kunt e-maiI marketing voor de volgende doelen inzetten:

  • Het werven van nieuwe klanten.
  • Bestaande klanten overhalen om weer een product of dienst bij jou af te nemen.
  • De relatie met jouw klanten onderhouden en zelfs verbeteren (door bijvoorbeeld hun vragen vriendelijk te beantwoorden en problemen klantvriendelijk op te lossen).

Welke soort e-mails kun je omtrent e-mail marketing versturen?

Welk soort e-mails je het beste kunt versturen hangt compleet af van welk doel je ermee wilt bereiken. Per bovenstaand doel, laat ik je hieronder een voorbeeld zien van een e-mail bericht dat goed kan werken.


Doel 1: het werven van nieuwe klanten

Wil je graag nieuwe klanten werven? Uit onderzoek van MarketingSherpa blijkt dat je hiervoor het beste nieuwe bezoekers zich kunt laten aanmelden voor jouw nieuwsbrief. Laat bijvoorbeeld een pop-up bericht zien wanneer bezoekers een productpagina bezoeken. Via het pop-up bericht maak je het voor deze bezoekers mogelijk om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief. Zorg er omtrent de AVG-wet wel voor dat je de bezoekers hier expliciet toestemming voor laat geven. Maak het voor de bezoekers aantrekkelijk om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief door er een korting tegenaan te hangen. Je kunt ze bijvoorbeeld 5 euro korting geven op hun eerste bestelling. Die korting ontvangen ze dan uiteraard per e-mail, waarin je de klant trouwens ook kunt welkom heten.

 

Doel 2: bestaande klanten overhalen om weer een product of dienst bij jou af te nemen

Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Zo kun je bijvoorbeeld een nieuwsbrief versturen waarin je jouw nieuwste producten of diensten uitlicht. Is er in jouw webshop een sale gaande? Dan kun je hier ook een bericht over sturen naar jouw klanten. Waarvoor je bij dit doel wel moet waken, is dat de klant jouw e-mailberichten niet irritant gaat vinden. Zorg er daarom voor dat je jouw klanten niet dagelijks overspoelt met berichten over een sale in jouw webshop of met een nieuwsbrief. Zend liever 1 keer per week of maand een nieuwsbrief met daarin echt informatie die jouw klanten interessant zouden kunnen vinden. Zorg er hierbij wel voor dat je hierin consistent bent: wil je 1 keer per week een nieuwsbrief versturen? Verstuur dit bericht dan altijd op dezelfde weekdag én tijdstip. Het schijnt namelijk dat klanten deze regelmaat erg waarderen.

 

Doel 3: De relatie met jouw klanten onderhouden en zelfs verbeteren

Hiermee worden alle e-mailberichten bedoeld die jij qua klantcontact met jouw klant uitwisselt. Heeft jouw klant bijvoorbeeld per e-mail een vraag gesteld? De manier waarop jij deze vraag beantwoordt, bepaalt of je de relatie met jouw klant juist verbetert of verslechtert. Wees dus altijd klantvriendelijk en zorg bij een probleem voor een passende oplossing voor de klant.

 

Wil je graag doelgericht de relatie met jouw klanten onderhouden? Dan kun je jouw klanten bijvoorbeeld een e-mailbericht sturen met daarin een ‘exclusieve korting’ die alleen jouw klanten krijgen. Door dit bericht te sturen, onderhoud je niet alleen de relatie met jouw klanten, maar kun je ook nog eens doel 2 bereiken. Je kunt de klant bijvoorbeeld ook om zijn of haar mening om jouw service vragen. Hierdoor laat je de klant merken dat je zijn of haar mening belangrijk vindt.

 

Wat erg belangrijk is, en wat naar mijn mening ook onder relatiebeheer valt, is dat je jouw klanten altijd een duidelijk zichtbare optie geeft om zich af te melden voor jouw e-mailberichten. Door deze optie kom je veel betrouwbaarder en eerlijker over. Heb je deze optie niet? Dan kunnen de klanten dat als zó vervelend ervaren dat ze een afkeer krijgen tegen jouw e-mailberichten en misschien zelfs ook jouw bedrijf. En dat is iets wat je uiteraard niet wilt.

 

Snel, multi-inzetbaar, meetbaar en goedkoop

Zoals je ziet, zijn er allerlei manieren om e-mail marketing in te zetten. Het fijne aan e-mail marketing is dat je de klanten direct bereikt, zodra je de mail hebt verstuurd. Tenzij een klant natuurlijk nooit zijn mail checkt, maar dat komt weinig voor. Bovendien is het versturen van een e-mail ook nog eens goedkoop, want je hebt er geen papier, verzendkosten en drukwerk bij nodig. Daarnaast kun je aan de hand van de meeste software voor e-mail marketing de resultaten meten.

 

Ga jij zelf aan de slag met e-mail marketing of ben jij er al mee bezig? Ik ben erg benieuwd naar wat het jou tot nu toe heeft opgeleverd, dus zou het leuk vinden als je dat in een reactie hieronder laat weten.