Het regelmatig op de juiste momenten, de juiste kanalen de juiste content publiceren is cruciaal als je jouw content strategie goed wilt uitvoeren. Een contentkalender kan hier een heel effectief hulpmiddel bij zijn! In dit artikel leg ik je uit wat dit is en hoe je deze zelf kunt maken om hem vervolgens effectief in te kunnen zetten.

 

Wat is een content kalender?

Een contentkalender is een schema dat je helpt bij overzichtelijk houden van je content. In de contentkalender houd je namelijk bij welke content je wanneer en op welk platform plaatst. Je kan in zo’n kalender zelfs precies bijhouden op welke dag en tijdstip je de content publiceert en op wie jij je precies met de content richt. 

Werk je met iemand samen? Dan kunnen jullie in de contentkalender ook bijhouden wie wat doet. Door met zo’n kalender te werken, kun je goed jouw content plannen en organiseren.

 

Hoe zet je een contentkalender op?

Er zijn verschillende manieren om een contentkalender op te zetten en op te maken. Zo kun je in Trello verschillende borden aanmaken en daarin bijhouden welke content je gaat maken en voor welk platform, welke content al af is, welke content is ingepland en welke al is gepubliceerd. Je kunt ook een (online) agenda als contentkalender gebruiken.

 

Mijn persoonlijke favoriet: Excel!

Zelf vind ik het fijn om een contentkalender in een Excel sheet te maken. Per maand maak ik in Excel een kalender. Aan de linkerkant komt het weeknummer en de dagen van de week (met datum) te staan en rechts daarvan voeg ik de platformen toe waarop het mogelijk is dat ik content publiceer. Dit kan bijvoorbeeld mijn website, nieuwsbrief, Instagram, Facebook en Pinterest zijn. Het is maar net welke kanalen je veel gebruikt of van plan bent om veel te gaan gebruiken.

Daarnaast zijn er 2 manieren die je kunt toepassen om voor jezelf het overzicht te bewaren over welke content al klaar is om gepubliceerd te worden.

 

#1 De content in de kalender plaatsen

De eerste manier is de content in de kalender plaatsen. Dus daadwerkelijk het bericht in de kalender neer te zetten. Dit is vooral handig wanneer je met iemand anders samen de content van jouw onderneming beheert. Wanneer jij ziek of op vakantie bent, kan de ander heel eenvoudig het totale beheer van de kalender op zich nemen, door daadwerkelijk het bericht uit de kalender te kopiëren en te plaatsen op het platform waarvoor het is bedoeld. Ik vind deze manier van werken alleen niet zo handig voor het plannen en organiseren van lange teksten zoals blogartikelen.

 

#2 De status in de kalender bijwerken

Een andere manier is om de content elders op te slaan. Wanneer je met iemand anders samenwerkt, is het wel zo handig dat diegene ook toegang heeft tot de plek waarin je de content opslaat. In de kalender hoef je dan alleen nog maar de status van de content bij te houden. 

Voor het bijhouden van de status kun je bijvoorbeeld kiezen voor:

  • Concept;
  • Ingepland;
  • Gepubliceerd.

     

Hierdoor weet niet alleen jij, maar ook een ander precies hoe het met de content voor een bepaalde periode voor staat.

 

Tip! Voeg speciale dagen aan de kalender toe

Het fijne van een contentkalender in Excel is dat je er heel eenvoudig in kunt bijhouden wanneer er een speciale dag is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Kerst, Valentijnsdag, Dierendag maar ook aan dagen die echt passen bij jouw onderneming. Ikzelf werk voor een bakwebshop, dus heb dagen zoals ‘Witte Chocoladedag’ en ‘Nationale Pannenkoekendag’ in de contentkalender voor die webshop opgenomen. Hierdoor kan ik namelijk heel eenvoudig (als ik even geen inspiratie heb) met mijn berichten inspelen op zo’n speciale dag. Daarnaast hoef je niet per se iets met de dag zelf te doen, maar kan het je wel inspiratie geven voor onderwerpen om over te schrijven. Zo is er blijkbaar ergens in het jaar de Nationale Dag van het Kind, waardoor ik geïnspireerd raakte om een artikel te wijden aan een dessert dat je heel eenvoudig samen met kinderen kunt maken.

 

Tip! Voeg thema’s aan de kalender toe

Ikzelf vind het heel fijn om in mijn marketing met 1 thema te werken, dit wordt ook wel thema marketing genoemd. In een eerder artikel legde ik al uit waarom het een goed idee is om met thema marketing aan de slag te gaan. Voor het effectief inzetten van themamarketing kun je heel goed een contentkalender als hulpmiddel gebruiken.

Wanneer je een contentkalender hebt opgesteld, kun je naast speciale dagen ook thema’s aan je kalender toevoegen. Je bepaalt uiteraard zelf of je dagelijks, wekelijks, maandelijks of sporadisch door middel van een thema content wilt creëren. Je kunt ook een speciale dag als thema gebruiken. Door met thema’s te werken en deze vast te leggen in je kalender, wordt het een stuk eenvoudiger om content te bedenken, vooruit te werken en je kalender goed bij te houden.

 
Houd je contentkalender goed bij

Een contentkalender opzetten is 1 ding, maar hem bijhouden een tweede. Het is zonde om wel een zo’n kalender op te zetten en deze vervolgens niet bij te houden. In het begin kan het even wennen zijn om een contentkalender bij te houden. Toch geeft het bijhouden van een zo’n kalender je een goede grip op je content strategie en een goed overzicht op de status ervan. 

Heb je nog vragen over het opzetten en/of bijhouden van een contentkalender of kan je wel wat hulp gebruiken bij het maken en bedenken van content? Neem dan gerust contact met mij op via jenneke@contentgids.nl, want ik help je hier graag mee!