Als ondernemer ben je jezelf continu aan het ontwikkelen en wil je natuurlijk dat jouw bedrijf meegroeit. Personal branding kan je daarbij helpen! Het zorgt er namelijk voor dat jij jezelf in the picture speelt, waardoor je een echte connectie kunt opbouwen met jouw volgers, klanten en netwerk. Vraag jij je af waar je precies begint met personal branding? Dan is deze blog wat voor jou! In dit artikel geef ik je namelijk 5 tips die je helpen om jouw personal branding strategie te bepalen.

 

Tip 1: Ga terug naar de kern

Voordat je de koers van jouw merk gaat bepalen, moet je eerst teruggaan naar de kern(waarden). Dit kunnen kernwaarden van jou als persoon zijn zoals: transparantie, leiderschap, creativiteit. Het kunnen ook maatschappelijke kernwaarden zijn zoals: female empowerment, duurzaamheid of fair trade. Vind je het moeilijk om jouw kernwaarden te bepalen? Maak dan een mindmap: zet jezelf of je bedrijf in het midden en schrijf alles wat in je opkomt eromheen. Of vraag een paar mensen in je directe omgeving om jou en/of jouw onderneming in 3 woorden te omschrijven te omschrijven.

 

Tip 2: Bepaal je doel

Het allerbelangrijkste voor personal branding is je doel, want zo’n strategie is leuk maar zonder doel ‘doe je maar wat’. Dus wat wil je uiteindelijk bereiken? Dit kunnen dingen zijn als: mensen inspireren, meer naamsbekendheid creëren, expert status verkrijgen of juist verkopen genereren. Formuleer je doelen ook altijd SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden).

Voorbeeld: 

Een doel is dus niet: ik wil meer volgers. 

Maar wel: Aan het eind van Q4 wil ik 100 nieuwe volgers op Instagram, dit bereik ik door dagelijks posts en stories te delen, een hashtag onderzoek te doen en take-overs van andere accounts te regelen. 

 

Tip 3: Bepaal je doelgroep 

Deze tip heb je ongetwijfeld al vaker voorbij zien komen, maar is zó belangrijk. Weet wie je doelgroep is en speel hierop in. Kies ook 1 tone-of-voice en houd het dicht bij jezelf. Ga dus niet de ene keer in een commerciële nieuwsbrief met ‘u’ beginnen terwijl je op Instagram altijd jij en je gebruikt. In dit artikel lees je hoe je jouw doelgroep kunt bepalen.

 

Tip 4: Wees consistent

Jouw personal branding strategie gaat pas echt het gewenste resultaat opleveren als je consistent bent in wat je doet. Bepaal dus ook van tevoren hoe vaak en wat je wilt vertellen. Dit betekent niet dat je alles moet delen of dat je elke dag moet posten, maar denk hier wel goed van tevoren over na. Zo voorkom je namelijk dat je na een week de motivatie kwijt bent.

 

Tip 5: Persoonlijk zijn mag! 

Ik krijg vaak terug van klanten: ‘Maar daar zitten mensen toch helemaal niet op te wachten?’. Nou lieve ondernemer, ik kan je vertellen: jawel! Op social media vinden jouw volgers het maar wat leuk om ook een stukje van jou te zien. Zo bouw je een netwerk van enthousiaste volgers op, die niet alleen jouw product en diensten fantastisch vinden maar ook jou als persoon supporten. 

Ik hoop dat je met deze tips aan de slag kunt om in ieder geval de basis te leggen voor jouw personal branding strategie. Mijn laatste advies is: Doe wat bij jou past, wees authentiek en onthoud: je bent uniek! 

 

Shelley Beekman

Shelley Beekman

Mijn naam is Shelley Beekman, ik woon in Den Haag samen met vriendlief en onze furry friends: kat Bob en puppy Mila.

Als marketing & brand strateeg help ik ondernemers met het vergroten van hun online zichtbaarheid.

Ik hoop je met mijn blogs te inspireren en je praktische tips en tricks te geven om jouw bedrijf naar the next level te tillen!