In een ander artikel legde ik uit wat online marketing is. Online marketing is namelijk alle marketing die je online doet. Meestal doe je aan online marketing, omdat je bepaalde (online) marketingdoelen hebt opgesteld die je graag wilt bereiken. Om goed met online marketing aan de slag te kunnen gaan, is het belangrijk dat je eerst een online marketing strategie opzet. Wat een online marketing strategie precies is en hoe je er zelf 1 kunt opzetten, vertel ik in dit artikel.

 

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketing strategie wordt ook wel een online marketing plan genoemd. Door een goed doordacht plan te hebben, kun je gerichter jouw online doelen bereiken. Het is erg belangrijk dat jouw strategie goed in elkaar zit. Als dat niet het geval is, kun je namelijk na verloop van tijd niet goed nagaan of de online marketing die je hebt gedaan ook daadwerkelijk heeft geholpen.

 

Hoe zet je zelf een goed online marketing strategie op?

Hieronder heb ik een stappenplan voor jou opgezet, die je kunt doorlopen om zelf een online marketing strategie te kunnen opzetten die goed in elkaar zit.

 

Stap 1: Wat is jouw huidige situatie?

Het is erg belangrijk om na te gaan in welke situatie jij je momenteel met jouw bedrijf bevindt. Wat is jouw jaarlijkse omzet? Hoeveel klanten hebben zich momenteel aangemeld voor jouw nieuwsbrief? Hoeveel bezoekers komen er maandelijks op jouw website en waar komen deze bezoekers vandaan? Zijn een aantal zaken die je dient te weten, alvorens je een online marketing strategie gaat opzetten.


Stap 2: Wat wil je anders hebben?

Je gaat natuurlijk niet voor niets aan de slag met online marketing. Er is een reden waarom je ervoor hebt gekozen om online marketing strategisch te gaan in te zetten. Dus ga voor jezelf na wat je anders, of beter gezegd, verbeterd wilt hebben. Wil je misschien meer omzet? Of wil je graag meer naamsbekendheid?

 

Stap 3: Stel de doelen op die je via online marketing wilt bereiken

 Als je weet wat je graag wilt verbeteren door het inzetten van online marketing, kun je de concrete doelen opzetten die je door middel van online marketing wilt bereiken. Zorg ervoor dat jouw doelen echt heel concreet zijn, zodat je later kunt meten of je jouw doelen hebt bereikt.

 

Voorbeelden van online marketing doelen zijn:
1. Ik wil na een jaar 10% meer omzet hebben in mijn webshop.
2. Ik wil over een half jaar 100 aanmeldingen voor mijn coachsessie hebben.
3. Ik wil volgend jaar november maandelijks minstens 2.000 bezoekers op mijn website hebben.

 

Stap 4: Bepaal het budget dat je beschikbaar hebt

 Hoeveel geld kan en wil je beschikbaar maken voor online marketing? Wanneer jouw budget niet heel groot is, kun je je meer focussen op vormen van online marketing die gratis zijn. Denk hierbij aan het zelf maken van content voor Content Marketing. Heb je een wat groter budget? Dan kun je jouw online marketing-uiten misschien wel zelfs aan een online marketingbureau overlaten, zodat je jezelf weer op andere dingen binnen jouw bedrijf kunt focussen. Wanneer je een budget voor online marketing hebt vastgesteld, kun je nagaan wat jouw mogelijkheden zijn.

 

Stap 5: Bepaal wie jouw doelgroep is

Voordat je besluit welke online marketing-uitingen je gaat inzetten, is het belangrijk om te bepalen wie jouw doelgroep is. Wat zijn de demografische kenmerken van jouw doelgroep? Op welk online platform bevindt jouw doelgroep zich het meest? Als je deze informatie weet, kun je verder naar stap 6.

 

Stap 6: Ga na welke online marketing-uitingen je kán en wilt inzetten

Je weet nu welke doelen je hebt en wanneer je ze wilt hebben bereikt. Je weet nu ook welk budget je hiervoor beschikbaar hebt. Nu kun je kijken naar welke online marketing-uitingen je wilt inzetten. Wil je bijvoorbeeld dat mensen meer producten in jouw webshop kopen? Dan kan een manier om dit te bereiken bijvoorbeeld zijn dat je bij elk product een aantal andere producten laat zien die de klant ook zouden kunnen kopen. Op de productpagina van een prentenboek, zou je bijvoorbeeld een badboekje en/of leeslampje kunnen laten zien.


Of wil je juist jouw klanten aan jouw merk binden en hun vertrouwen in jouw diensten en/of producten winnen? Dan is het bijvoorbeeld een goed idee om aan Content Marketing of Influencer Marketing te doen. Als jouw doelgroep zich veel op Instagram bevindt, is het misschien wel slim om jouw product te laten promoten door een influencer die onder jouw doelgroep erg populair is.

 

Ga aan de slag!

Nu je weet welke doelen je hebt, wie je doelgroep is en hoe je jouw doelen wilt bereiken, is het tijd om met de online marketing-uitingen aan de slag te gaan. Je hoeft trouwens niet aan alle doelen tegelijk te werken. Je kunt bijvoorbeeld eerst de doelen oppakken die je het belangrijkste vindt en daar jouw focus opleggen. Wanneer je merkt dat de kans groot is dat je deze doelen gaat bereiken, kun je weer met andere doelen aan de slag gaan. Het grote voordeel van online marketing is dat wat je ook doet, je altijd goed kunt bijhouden en meten of het werkt. Reageert er bijvoorbeeld niemand op een social-media bericht die je aan de hand van jouw online marketing strategie had bedacht? Dan kun je daar direct op inspringen door een ander online marketing-uiting te gebruiken.