Online marketing is een heel breed begrip. Hier valt namelijk alle marketing onder die je online doet. In dit artikel probeer ik je een beter beeld van online marketing te geven.

 

Waarom online marketing gebruiken?

Online marketing gebruik je om dezelfde redenen als offline marketing. Je wilt ermee bijvoorbeeld de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten, jouw doelgroep bereiken en jouw doelgroep aan jouw bedrijf binden. Dit heeft allemaal als uiteindelijke doel dat je geld verdient met de producten en/of diensten die jij aanbiedt.

 

Wat zijn vormen van online marketing?

Alles wat je online doet om jouw marketingdoelen te bereiken, zijn vormen van online marketing. Een paar voorbeelden hiervan zijn:

  • SEO: door aan SEO te doen, scoor je hoger in de organische zoekresultaten van Google. Als je een hoge positie hebt in deze zoekresultaten, is de kans groot dat jouw website onder de aandacht van jouw doelgroep komt.
  • SEA: met SEA worden de advertenties bedoeld die helemaal bovenaan de zoekresultaten van Google staan. Bij SEA betaal je Google dus eigenlijk voor een hoge positie in haar zoekresultaten. Doordat jouw website bovenaan in deze resultaten staat, valt hij sneller bij jouw doelgroep op.
  • Social Media Marketing: probeer je via Social Media onder de aandacht te komen van jouw doelgroep, door er bijvoorbeeld een winactie op te houden? Dan is dit een vorm van Social Media Marketing. En omdat Social Media Marketing online gebeurt, is dát weer een onderdeel van online marketing.
  • E-mail marketing: met e-mail marketing bereik je de klant direct per e-mail. Je stuurt bijvoorbeeld nadat de klant een bestelling heeft geplaatst, als ‘dank’ een kortingscode voor zijn of haar volgende bestelling. Ik zet hierbij het woordje dank tussen aanhalingstekens, omdat je natuurlijk gewoon wilt dat de klant dankzij de kortingscode nog eens op jouw website een bestelling plaatst.
  • Content Marketing: Content Marketing is het begrijpen van aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft en jouw doelgroep van deze informatie voorzien.

Hoe kun je zelf goed aan de slag gaan met online marketing?

Wil jij graag zelf aan de slag met online marketing? Dan is het belangrijk om eerst een goede online marketingstrategie op te zetten. In zo’n online marketing strategie staat ondere andere omschreven wie jouw doelgroep is en welke marketingdoelen jij via online marketing wilt bereiken. Daarnaast zet je in de strategie ook wat je gaat doen om die marketingdoelen te kunnen bereiken. Het is erg belangrijk om dit allemaal goed in een strategie te hebben omschreven, zodat je na verloop van tijd kunt meten of je jouw doelen hebt bereikt. Is dat niet het geval? Dan kun je nagaan welke middelen voor jouw bedrijf niet hebben gewerkt en welke juist wel. Daar kun je dan weer jouw strategie op aanpassen.

 

In een ander artikel leg ik uitgebreid uit hoe je het beste een online marketing strategie kunt opzetten.

 

Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer.

Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.