Je ziet het vaak in blogartikelen of andere berichten voorkomen: ‘voeg wel een call to action toe aan je artikel of social media bericht!’, maar wat is een Call to Action eigenlijk? Wanneer, waarom en hoe kun je het beste een Call to Action inzetten? Dat leg ik in dit artikel uit!
Oproep tot actie
Letterlijk naar het Nederlands vertaald, betekent Call to Action: oproep tot actie. En eigenlijk is een Call to Action niets meer dan dat. Door een Call to Action aan een uiting toe te voegen, spoor je degene die je met jouw uiting bereikt (de ontvanger) aan om tot actie over te gaan.
Voorbeelden van Call to Actions
Een aantal voorbeelden van Call to Actions zijn:
- ‘Vraag een offerte aan!’
- ‘Maak vrijblijvend een afspraak!’
- ‘Neem contact met mij op!’
- ‘Doe de test!’
- ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief!’
- ‘Meld je aan voor de training!’
- ‘Laat een reactie achter!’
- ‘Stel je vraag in de comments!’
- ‘Subscribe op mijn Youtube-kanaal!’
- ‘Volg me op Instagram!’
- ‘Lees mijn nieuwste blogartikel!’
- ‘Koop het e-book nu!’
Enzovoorts enzovoorts. Zoals je ziet, is een Call to Action vaak een zin die de ontvanger (websitebezoeker, nieuwsbrieflezer, volger op sociale media, luisteraar van een podcast enzovoorts) tot het overgaan van actie probeert aan te sporen. Een Call to Action kan trouwens ook in een knop staan. Dan is een Call to Action vaak wat bondiger: ‘Meld je aan!’ of ‘Schrijf je in!’ zijn hier voorbeelden van.
Een Call to Action is altijd in gebiedende wijs. Wanneer je iets in gebiedende wijs zegt, komt dat namelijk veel krachtiger op de ontvanger over. Je vergroot ermee de kans dat de ontvanger daadwerkelijk gaat doen wat jij wilt.
Waarom een Call to action inzetten?
Wanneer je een uiting maakt (of dit nou een video is of een blogartikel), doe je dat met een bepaald doel. Je schrijft bijvoorbeeld een webpagina over jouw producten, omdat je hoopt dat jouw klanten erdoor daadwerkelijk de producten gaan kopen. Echter kun je er nooit vanuit gaan dat klanten vanuit zichzelf precies zullen doen wat jij wilt. Dat zullen ze namelijk niet altijd van tevoren door hebben. Het kan namelijk ook zo zijn dat je een webpagina over jouw assortiment schrijft, omdat je jouw klanten er gewoonweg over wilt informeren of dat je wilt dat ze naar aanleiding van die pagina contact met je opnemen.
Om ervoor te zorgen dat de ontvanger van jouw bericht uiteindelijk gaat doen wat jij graag wilt, is het belangrijk dat je zelf in jouw uiting aangeeft welke actie/vervolgstap de ontvanger moet gaan doen.
Waar kun je een Call to action neerzetten?
Een Call to Action kun je op meerdere plekken neerzetten, zowel offline als online.
Een Call to Action kun je bijvoorbeeld plaatsen:
- Als laatste zin van een blogartikel;
- Als een duidelijke knop op je homepagina;
- In een Instastory;
- In de tekst onder jouw Instagrampost;
- In een Facebookbericht;
- In een tweet;
- In een nieuwsbrief;
- In een flyer;
- In een folder;
Kortom: wil je graag dat de ontvanger na het ontvangen van jouw uiting een bepaalde actie onderneemt? Voeg die actie dan duidelijk aan de uiting toe en je hebt een Call to Action gecreëerd!
Hoe zet je een call to action handig in?
Je kunt een Call to Action eigenlijk niet zonder tekst of uitleg plaatsen. De ontvanger van de Call to Action moet een reden hebben om tot de door jou gewenste actie over te gaan. Het moet voor hem van toegevoegde waarde zijn om de actie te ondernemen. Daarom zul je hem er eerst een beetje ‘warm voor moeten maken’. Zorg er dus eerst voor dat de ontvanger daadwerkelijk jouw uiting bekijkt (interesse wekken) en geef hem vervolgens redenen om tot de door jou gewenste actie over te gaan. Vertel bijvoorbeeld over de voordelen van jouw product/dienst of vermeld duidelijk dat de ontvanger 15% korting krijgt als hij zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief. Wanneer je de ontvanger redenen hebt gegeven om tot actie over te gaan, kun je hem daadwerkelijk aansporen om de actie te ondernemen.