Je bent een enthousiaste onderneemster, hebt een prachtige website gelanceerd, geweldige blogartikelen geschreven en staat te popelen om er geld mee te verdienen. Na een aantal dagen open je vol enthousiasme de statistieken van jouw website om vervolgens te zien, dat bijna niemand jouw artikelen heeft gelezen. Behalve jouw moeder dan. Iedere onderneemster kent dit lege en verschrikkelijke gevoel: was al die moeite dan voor niks? Is het werkelijk zo moeilijk om organisch mensen te kunnen bereiken? Moet ik nu geld, dat ik nog niet heb, gaan investeren om online zichtbaar te worden? No worries, want ik heb dé oplossing gevonden om makkelijk organisch verkeer te genereren met social media: Pinterest!

 

Best kept secret: Pinterest

Ja, velen hebben waarschijnlijk al gehoord dat Pinterest schijnbaar goed is voor het genereren van organisch verkeer. Ik geef toe, deze kennis heeft ook bij mij maandenlang gelegen zonder dat ik er iets mee deed. Achteraf gezien baal ik daar enorm van, ik zal je vertellen waarom.

Toen ik begin mei dit jaar mij begon te verdiepen in Pinterest en het in te zetten voor mijn
online merk HiSensitives, had ik nooit verwacht dat dit zó goed uit zou pakken. Binnen 1 maand, ging ik op Pinterest van een bereik van ongeveer 200 mensen per maand naar een bereik van 130.000 mensen per maand. Say what?

 

Organisch verkeer via Pinterest
Organisch verkeer via Pinterest

Zoals je kunt zien, is mijn organisch verkeer behoorlijk toegenomen sinds ik actief ben op Pinterest. En dit is nog maar het begin! Ik verwacht dat ik over een paar maanden 10 keer zoveel verkeer naar mijn site weet te halen.

 

Waarom durf ik dit verwachten?

Omdat ik een strategie heb gevonden die voor mij werkt. Ik weet zeker dat deze strategie ook voor velen van jullie goed zal werken. Voordat ik vertel wat ik precies deed, vertel ik eerst voor welke ondernemers Pinterest geschikt is.

Mijn bereik op Pinterest van 1.05.2019-12.06.2019

Mijn bereik op Pinterest van 1.05.2019-12.06.2019

 

Is Pinterest het juiste social media kanaal voor mij?

Het zit al een beetje in de naam: Pinterest. Dit platform is voor mensen met interests (of in het Nederlands interesses). Dit zorgt ervoor dat talloze niches op Pinterest hun content kunnen laten zien. Van bloggende moeders tot aan enthousiaste hobby tuiniers en van weddingplanners tot aan social media experts. Voor iedereen is er wel een niche op Pinterest! Zelf zit ik met mijn merk in de niches ‘(mentale) gezondheid’ en ‘persoonlijke ontwikkeling’. 

Beantwoord 3 vragen
Als jij je afvraagt of jouw content wel geschikt is voor Pinterest, beantwoord dan deze 3 vragen:

  1. Deel ik waardevolle kennis over een bepaald onderwerp waar mensen meer over willen leren?
  2. Kan ik regelmatig nieuwe en relevante content creëren om te delen met mijn doelgroep?
  3. Is er veel vraag naar datgene wat ik vertel/deel?

Als jouw antwoord op al deze vragen ja is, is Pinterest een uitstekend platform om te testen voor jouw bedrijf! Laten we eens gaan kijken naar hoe ik binnen no-time zoveel bereik kon realiseren voor mijn merk.

 

3 stappen om snel op Pinterest te groeien

Jullie weten wellicht hoe het gaat wanneer je een nieuwe strategie test; in het begin ben je ietswat voorzichtig en draai je een zogenaamde pilot. “Eens kijken hoe iets aanslaat.” Dan analyseer je, evalueer je en ontwikkel  je jouw strategie verder. Tenminste, dit is de manier waarop ik te werk ga. Dit is dan ook wat ik deed toen ik de Pinterest-strategie voor HiSensitives testte en ontwikkelde. Hieronder, vind je de 3 grote stappen die ik zette toen ik mijn strategie uitrolde: 

 

Stap 1: Lid worden van groepsborden

Het eerste wat ik na het aanmaken van een account en het creëren van eigen borden deed, was mij aan te sluiten bij diverse groepsborden in mijn niches. Ik zocht op termen zoals ‘join group boards’, ‘mental health group boards’ of ‘personal growth group boards’. Ik sloot mij bij deze borden aan, omdat ik een internationaal merk heb en alles in het Engels doe.

In de zoekbalk op Pinterest kun je zoekopdrachten invullen en vervolgens de zoekresultaten filteren op ‘borden’. Hierdoor krijg je een overzicht van alle beschikbare borden die er momenteel zijn. 

Het icoontje onderin links geeft aan dat het zoekresultaat een groepsbord is.

Het icoontje onderin links geeft aan dat het zoekresultaat een groepsbord is.

Selecteer de borden waarvan de kans groot is dat jouw doelgroep er zit. Vraag vervolgens aan de eigenaren van de groepsborden of je lid mag worden van hun bord. In de omschrijving boven de borden staat meestal hoe je lid kunt worden en wat de regels van het bord zijn. Meestal zijn bord eigenaren blij met nieuwe leden en zullen ze je hartelijk verwelkomen. Sluit je bijvoorbeeld aan bij het officiële groepsbord van Business Babes NL

 

2. Deel jouw pins!

Wat ik vervolgens (handmatig) deed, was de pins van mijn eigen borden weer te delen op de groepsborden. Het mooie aan groepsborden is, dat je niet alleen jouw eigen volgers maar ook de volgers van alle bijdragers op dit bord bereikt. Op deze wijze kun je nieuwe mensen bereiken die nog niet eerder van je hebben gehoord. Je creëert er dus meer naamsbekendheid mee. Daarnaast genereer je ook meer organisch verkeer naar jouw website toe. Toen ik dit had gedaan, steeg mijn bereik van 200 naar 20.000 bereikte mensen. Op dat moment kwam bij mij het besef dat ik mijn bereik nog veel meer kon laten stijgen door bepaalde handelingen te automatiseren. Ik ging op zoek naar tools waarmee ik dit kon doen en kwam de tool Tailwind tegen.

 

3.  Tailwind: jouw nieuwe beste vriend

Stel je voor dat je werkt, terwijl je met jouw vriendinnen in de stad aan het borrelen bent en niet naar jouw telefoon kijkt. Dat kan, met Tailwind! Tailwind is een scheduling tool voor Pinterest die de hele dag door voor je werkt. Heerlijk, toch? Na enige twijfel, schafte ik Tailwind toch maar aan om te kijken wat het voor mijn bereik kon doen. Tailwind is geweldig, want je hoeft niet direct de tool te kopen, maar kunt hem eerst gratis uitproberen.Op vrijdag 24 mei besloot ik om de proefversie te gaan testen. Op maandag 27 mei kocht ik een jaarabonnement. Waarom? Daarom:

Mijn Pinterest-cijfers op 24.05.2019 vergeleken met 27.05.2019

Mijn Pinterest-cijfers op 24.05.2019 vergeleken met 27.05.2019

Ontzettend groot bereik dankzij Tailwind


Ik ging binnen een aantal dagen van een bereik van 24,386 naar een bereik van 53,887. Laten we even gaan kijken naar wat ik dat weekend allemaal deed om dit te kunnen realiseren.

Vrijdagavond ging ik met mijn hond in het bos een wandeling doen en daarna nog op de thee bij mijn vriendin. Zaterdag was ik heel de dag op pad met een vriendin en was ik pas heel laat thuis. Zondag was ik bezig in het huishouden, had ik rijles en nam ik de rest van de dag vrij. Maandag, keek ik naar mijn statistieken en zag ik dit. Zonder überhaupt Pinterest te openen, was mijn bereik gegroeid naar 29.501! Hier had ik nooit van durven dromen, dus nadat ik deze cijfers zag, sloot ik een abonnement bij Tailwind af om op te schalen. Ik adviseer je om hetzelfde te doen. 

 

4. Opschalen

Met Tailwind heb ik mijn bereik tot nu toe enorm kunnen verhogen. Sinds dat ik de tool aanschafte, heb ik deze volop ingezet en zie ik mijn bezoekersaantallen steeds meer stijgen. Dagelijks plan ik nieuwe pins in op Tailwind en zorgt de tool er vervolgens voor dat ze op de juiste tijdstippen naar Pinterest gestuurd worden. Geweldig, toch? 

 

Wil jij dit ook voor jouw bedrijf realiseren? 

Onlangs deelde ik mijn kennis met Ellen en zij was zó enthousiast over deze inzichten, dat ze besloot om mij een blogserie te geven! Ben jij na het lezen van deze blog overtuigd dat je ook Pinterest in moet gaan zetten voor jouw bedrijf? Houd dan de Business Babes website in de gaten, want hierop ga ik de komende maanden veel tips voor een succesvolle Pinterest-account met je delen. Ik kan niet wachten om te zien hoe jullie organisch verkeer de komende maanden gaat stijgen!

 

Anne-Kathrin Walter

Anne-Kathrin Walter

Anne-Kathrin Walter is een social media expert en tekstschrijfster. Met haar bedrijf AK helpt, ondersteunt ze bedrijven op het gebied van social media, teksten en vertalingen. Daarnaast is ze medeoprichter van het internationale merk HiSensitives. Dit is een merk voor hooggevoelige mensen om acceptatie en bewustwording rondom het persoonlijkheidskenmerk te creëren.

Anne-Kathrin is woonachtig in het rustige Roosendaal in Noord-Brabant, waar ze samen met haar vriend Riny en haar hond Bailey geniet van het leven als onderneemster en spirit junkie.

Fotograaf: Eline Schuurmans