‘Ik krijg onwijs veel verkeer binnen via Google, maar toch heb ik maar weinig conversie’, vertelde een klant van mij tijdens de training Hoe schrijf je goede SEO-teksten? die ik aan haar gaf. Hoe kan dat nou, want 1 plus 1 is toch 2? Veel verkeer via Google op jouw website krijgen, staat toch gelijk aan meer conversies? Nou ehm, nee. Ik leg je in dit artikel uit hoe dat precies zit. Daarnaast geef ik je 5 tips voor het krijgen van meer conversie op je website.

 

Wat is een conversie?

Voordat ik je ga uitleggen hoe je meer conversie kunt krijgen, is het natuurlijk wel handig om te weten waar ik het over heb. Conversie is dat een bezoeker van jouw website een voor jou interessante actie onderneemt. De meest interessante actie is natuurlijk dat de bezoeker een klant van je wordt, dus een product of dienst bij je afneemt. Sommige mensen denken dat dat ook de enige conversie is dat bestaat, maar dat is niet waar.

Conversie kan namelijk ook zijn:

  • Het aanvragen van een offerte;
  • Het downloaden van een brochure;
  • Het vragen om meer informatie;
  • Het inschrijven op jouw nieuwsbrief.

 

Eigenlijk valt dus elke voor jou commercieel interessante actie onder conversie.

Dan nu op naar de tips om meer conversie te krijgen!

 

Tip 1: Zorg voor overzicht

Zorg ervoor dat jouw pagina’s enorm overzichtelijk en rustig zijn. Dat betekent kort en krachtige teksten, waarin duidelijk staat omschreven wat je de bezoeker te bieden hebt, een goede structuur en een korte menubalk waarin alleen de belangrijkste pagina’s staan. De bezoeker moet eigenlijk in 1 oogopslag zien wat jij hem te bieden hebt en hoe hij daaraan kan komen. Dat kan alleen wanneer je elke pagina op jouw website overzichtelijk is.

Knipperende animaties, pop-ups, sliders en bewegende beelden kunnen een pagina juist heel onrustig laten ogen.

 

Tip 2: Laat zien wie je bent

Niets is vervelender dan op een website terechtkomen en niet weten wat je er kunt vinden en van wie de website is. Laat dus duidelijk zien wie je bent. Dit kan bijvoorbeeld door een ‘Over mij’-pagina’ duidelijk in het menu te zetten, door jezelf voor te stellen op de homepagina of in de sidebar enzovoorts. Vertel naast wie je zelf bent, ook direct even wat mensen op de website kunnen vinden. 

Het geven van deze informatie schept meer vertrouwen. En vertrouwen is heel belangrijk! Als een persoon argwaan heeft/je onbetrouwbaar vindt overkomen, zal diegene echt geen enkele commerciële actie op jouw website ondernemen. Diegene zal eerder had wegrennen (lees: je website verlaten) en niet meer terugkomen. Klinkt heftig, maar zo is het echt.

Tip 3: Zorg voor positieve reviews op je website

Mensen nemen graag van andere mensen aan dat iets goed is, ook al zijn dat onbekenden van diegene. Zien dat anderen positief over jouw producten of diensten zijn, kan een bezoeker over de streep halen om ook een product of dienst bij jou af te nemen. Dit wordt ook wel social approvement genoemd.

Zorg er dus voor dat je op jouw website een aantal (bestaande!) positieve reviews hebt staan. Zet eventueel ook de naam en foto van elk persoon bij zijn of haar review neer. Door ook nog eens een linkje naar een social mediakanaal en/of website van diegene bij de naam te plaatsen, vertrouwt jouw bezoeker er nog meer op dat het een echte review is. 


Tip 4: Vertel de bezoeker wat hij moet doen

Dit klinkt misschien, gek maar toch is het waar. Doordat mensen het wat onwennig vinden om te doen of zelfs niet weten dat ze het moeten doen, gaat het bij dit punt vaak mis. Toch is het belangrijk om jouw bezoekers precies te vertellen wat je van hen verwacht. Wil je dat ze na het lezen van de homepagina contact met jou opnemen? Zet dan duidelijk op de pagina neer dat ze met jou contact mogen opnemen. Wil je dat jouw bezoekers een offerte aanvragen wanneer zij de dienstenpagina hebben bekeken? Zet dan duidelijk op de dienstenpagina de mogelijkheid neer om een offerte aan te vragen. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van een linkje achter stukje tekst in jouw content of door het plaatsen van een button. Zet als stukje tekst of in de button waarachter je het linkje plaatst duidelijk op gebiedende de wijs neer wat je wilt dat de bezoeker doet. Dit kan bijvoorbeeld ‘Vraag een offerte aan!’, ‘Boek de training!’, ‘’Maak een vrijblijvende afspraak’ enzovoorts zijn. 

Call to Action

Eigenlijk roep je de bezoeker dus op om actie te ondernemen en vertel je ook precies welke actie de bezoeker moet nemen. Dit wordt ook wel een Call-to-Action genoemd. Het is heel belangrijk om in elke tekst een Call-to-Action te plaatsen. Maak deze Call to Action ook goed zichtbaar door hem bijvoorbeeld een kleur te geven die in contrast staat met de overige kleuren op de pagina. Dit vergroot namelijk de kans dat een bezoeker de actie die je van hem verwacht ook daadwerkelijk zal ondernemen.

Tip 5: Maak het eenvoudig om contact met je op te nemen

Zorg ervoor dat bezoekers heel eenvoudig contact met je kunnen opnemen. Dat kun je onder andere doen door op elke pagina van je website een Contact-mogelijkheid neer te zetten plus een Contactpagina in het menu van je website op te nemen. Daarnaast is het ook een goed idee om jouw contactgegevens in de footer van de website te zetten.

Door veel contactmogelijkheden op je website te plaatsen, kom je niet alleen betrouwbaarder over, maar is voor de bezoeker de drempel ook heel laag om daadwerkelijk contact met je op te nemen.

Heb jij nog meer tips?

Dit zijn mijn tips om meer conversie te krijgen. Heb jij misschien nog een goede tip die hier niet tussen staat? Laat het vooral even weten in de comments, zo helpen we elkaar weer!