-Bij zoekmachine optimalisatie denk je onder andere aan Google, de advertenties en Google en zoekmachine geoptimaliseerde teksten. Echter bestaat SEO uit zoveel meer dan dat. Wat ook een heel belangrijk onderdeel van SEO is, is linkbuilding. Vandaag leg ik je uit wat linkbuilding is en hoe je het zelf kunt inzetten voor jouw website.

First things first: wat is een linkprofiel?

Voordat ik ga uitleggen wat linkbuilding is, is het handig om te weten wat een linkprofiel is.

Elke website heeft een linkprofiel. Een linkprofiel wordt opgebouwd uit:

  1. Linkjes die vanaf jouw website naar die van anderen verwijzen;
  2. Linkjes die vanaf andere websites naar die van jou verwijzen.

Hoog scoren in Google

Om hoog te kunnen scoren in de zoekresultaten van Google, is het belangrijk dat je een goed linkprofiel hebt. Google ziet een linkje namelijk als een aanbeveling. Hoe meer aanbevelingen jij hebt en hoe meer andere websites die van jou aanbevelen, hoe relevanter en betrouwbaarder je in de ogen van Google bent. Daarnaast bouw je ook autoriteit op bij elke goede website die naar die van jou verwijst. Hoe meer relevant jouw website is en hoe meer autoriteit je ermee hebt opgebouwd, hoe meer Google de website zal waarderen. En hoe meer Google een website waardeert, hoe hoger de zoekmachine deze in haar zoekresultaten plaatst.

 

Wat is linkbuilding?

Om hoog te kunnen scoren in de zoekresultaten van Google, is het dus belangrijk dat je onder andere een goed linkprofiel hebt. Dat is waarom mensen aan linkbuilding doen. Linkbuilding is namelijk het zo goed mogelijk optimaliseren van jouw linkprofiel. Maar let op: Google straft websites met een lagere ranking in haar zoekresultaten, als de zoekmachine merkt dat het linkprofiel van deze websites zo goed mogelijk voor de zoekmachine is geoptimaliseerd. Daarom is het belangrijk om een zo natuurlijk ogend linkprofiel op te bouwen.

Een  goed, maar ook natuurlijk ogend linkprofiel heeft:

  • Veel verwijzingen die van goede websites afkomen;
  • Een aantal verwijzingen die van minder goede websites afkomen;
  • Verwijzingen vanaf de eigen website naar goede websites toe;
  • Veel verwijzingen van andere websites die folllow-links zijn;
  • Een aantal verwijzingen van websites die no-follow links zijn.

     

Wat zijn goede websites?

Goede websites zijn in Google’s ogen websites die al een goede reputatie hebben opgebouwd. Je kunt ze bijvoorbeeld herkennen aan het feit dat ze hoog scoren op relevante zoektermen in de zoekresultaten van Google. Daarnaast heeft een goede website ook een goede linkwaarde.

Met de tool Majestic kun je per dag 5 keer gratis de linkwaarde van een website checken. Bij het bepalen van de linkwaarde wordt er gekeken naar de TrustFlow en CitationFlow. Ik ga niet uitleggen wat die termen precies zijn. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat hoe hoger beide flows zijn, hoe beter. Daarnaast is het ook belangrijk dat er zo min mogelijk verschil zit tussen beide flows. Je kunt wel een TrustFow van 49 hebben, maar als de CitationFlow 8 is, is dat verschil te groot.

 

Wat zijn minder goede websites?

Minder goede websites zijn websites die een iets minder goede autoriteit hebben opgebouwd en ook een niet zo hoge linkwaarde hebben. Om geloofwaardig op Google over te komen, is het helemaal niet erg als er een aantal van dit soort websites naar die van jou verwijzen en jij naar die van hen.

 

Wat is een follow link?

Zoals ik eerder in dit artikel al uitlegde, ziet Google links vanaf andere websites naar die van jou als aanbevelingen voor jouw website. De enige voorwaarde hiervoor is wel dat dit een follow link is. Dit wordt ook wel een dofollow link genoemd. Een follow link is een link dat waarde aan jouw website meegeeft. Dat is de reden waarom Google jouw website meer gaat waarderen.

 

Wat is een no-follow link?

Een no-follow link is een link die jouw website niet meer waarde geeft. Deze verwijzing naar jouw website toe, telt dus niet bij het waarderen van jouw website door Google.

Om er zeker van te zijn dat je niet door Google wordt gestraft met een lagere ranking, is het verstandig om in deze gevallen een no-follow link te plaatsen:

  • Bij betaalde links;
  • Bij advertenties en advertorials;
  • Op fora;
  • Op sociale media;
  • En in reacties zoals op blogs.

 

‘Een no-follow link is waardeloos’

Sommige mensen beweren dat een no-follow link niets waard is. Echter is dat helemaal niet waar. Door een aantal no-follow links in je linkprofiel te hebben, komt jouw linkprofiel juist geloofwaardiger over. Daarnaast kunnen no-follow links op andere websites misschien geen waarde aan je zoekmachine optimalisatie toevoegen, maar wel voor heel wat verkeer naar je website en naamsbekendheid zorgen. En dat is natuurlijk ook wat waard!

 

Pas op voor bad neighbourhood websites!

Wat je absoluut niet in je linkprofiel wilt hebben, zijn bad neighbourhood websites. Je wilt niet dat ze naar jouw website verwijzen en je moet ook zeker niet zelf naar zulke websites verwijzen. De term zegt het eigenlijk al, bad neighbourhood websites zijn ‘de achterbuurten’ van het internet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan phishing links, pornografische websites, fake-news websites en websites op het dark web. 

Wanneer jouw website door Google ook maar enigszins aan zo’n website kan worden gelinkt (leuke woordspeling!), kan dat al behoorlijk jouw reputatie aantasten. Blijf dus uit de buurt van bad neighbourhood websites (heb je er weer zo 1!).

 

Hoe krijg je verwijzingen van andere websites?

Er zijn een aantal manieren om verwijzingen van andere websites naar die van jou te krijgen:
1. Vraag aan de eigenaar van de website of die persoon naar jouw website wilt verwijzen.
2. Betaal een website-eigenaar voor een linkje op zijn website.
3. Voorzie jouw website van content dat zo waardevol is, dat anderen het maar al te graag uit zichzelf willen delen.
4. Schakel een ‘’linkbuilding-partij’ in. Dit is meestal een bureau of 1 persoon die zelf meerdere websites beheert die al enige autoriteit in Google hebben opgebouwd. Dit is mijn minst favoriete manier van linkbuilding, omdat er allerlei verschillende soorten websites naar die van jou kunnen verwijzen. En dat is niet handig, het is namelijk pas echt goed in Google’s ogen als er alleen websites naar die van jou verwijzen die voor jouw website relevant zijn. Het is bijvoorbeeld gek dat een kapper verwijst naar een autohandelaar.

 

Hulp nodig?

Dit is linkbuilding in het kort. Wil je meer over linkbuilding weten? Dan mag je mij altijd een mail sturen op jenneke@contentgids.nl, want ik vertel je er graag meer over!