Misschien weet je het al en misschien niet, maar ik houd mij helemaal bezig met SEO. Ik schrijf SEO-teksten, ben bezig met het zoekmachine optimalisatie van deze website én ik geef SEO-trainingen aan onderneemsters. Wat mij hierbij opvalt is dat veel onderneemsters niet zo goed begrijpen waarom het zo belangrijk is dat zij aan zoekmachine optimalisatie van hun website doen. Dat is jammer, want het goed zoekmachine optimaliseren van je website kan je niet alleen meer online zichtbaarheid maar ook meer klanten opleveren!

Wat is zoekmachine optimalisatie?

In een eerder artikel legde ik al uit wat zoekmachine optimalisatie (kortweg SEO) is. SEO is het optimaliseren van je website, zodat je hoger scoort in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Dat is fijn, want hoe hoger je daarin scoort hoe groter de kans dat je door gebruikers van zoekmachines gevonden wordt. En hoe groter die kans, hoe groter de kans ook is dat zij daadwerkelijk op jouw website zullen klikken.

 

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk voor jou als ondernemer?

Eigenlijk noemde ik het al in de inleiding. SEO is bij veel ondernemers een ondergeschoven kindje. Ze vinden het lastig te begrijpen, snappen de waarde er niet helemaal van en daarnaast zijn er ook andere dingen die aandacht en tijd vergen. Toch is het heel belangrijk om van zoekmachine optimalisatie een vast onderdeel van jouw online marketing strategie te maken.


Je wordt beter gevonden door jouw doelgroep

Dankzij het zoekmachine optimaliseren van je website, kun je namelijk niet alleen beter gevonden worden op het internet, maar ook nog eens beter gevonden worden door jouw doelgroep. Dat zijn de mensen waarop jij jouw aanbod richt en waarvan je wilt dat ze het aanbod inderdaad bij je zullen afnemen. Door ervoor te zorgen dat jouw website is geoptimaliseerd op de voor jou en jouw doelgroep relevante zoektermen, vergroot je de kans dat jouw doelgroep jouw website vindt wanneer zij op zoek zijn naar datgene wat jij te bieden hebt. Vervolgens hoef je ze alleen nog op de pagina waarop zij jouw website via de zoekmachine betreden (ook wel landingspagina genoemd) te overtuigen om daadwerkelijk tot actie over te gaan.

 

Zoekmachine optimalisatie = winning!

Dankzij zoekmachine optimalisatie kun je dus jouw online zichtbaarheid vergroten en dat ook nog eens bij de juiste mensen, jouw doelgroep.

Dankzij het optimaliseren van jouw website, kun je dus het volgende voor elkaar krijgen:

  • Meer relevante bezoekers op jouw website;
  • Meer mensen die een product of dienst bij je afnemen;
  • Meer omzet.

     

     

Wat kun je doen qua zoekmachine optimalisatie?

Vorige week laaide er een discussie op mijn Instagrampagina op, omdat ik aangaf dat ik als SEO-Expert zoekmachine optimalisatie geen vak apart vind. Andere SEO-Experts beweren dat SEO dat wel is en die sprak ik dus even tegen. Een vak apart vind ik namelijk iets wat maar weinig mensen onder de knie kunnen krijgen. En alhoewel er ook lastigere SEO-technieken zijn, zijn er ook zeker een aantal basistechnieken die ieder ondernemer zelf kan toepassen. En dat kan je zomaar eens honderden euro’s in de maand schelen!

Als ondernemer kun je zelf namelijk:

  • Meta titles en meta descriptions aan jouw webpaginas en blogartikelen toevoegen;
  • Afbeeldingen optimaliseren;
  • Alleen afbeeldingen uploaden die tot 250kb groot zijn;
  • Beginnen aan linkbuilding;
  • Zorgen voor een SSL-certificaat;
  • Zorgen dat de websitebouwer ook een mobielvriendelijke versie van jouw website bouwt;
  • Contactgegevens aan jouw website toevoegen (zorgt voor een betere betrouwbaarheid.

 

En als je een beetje gevoel hebt voor taal, kun je ook leren om zelf jouw SEO-teksten te schrijven.

Kijk eens hoeveel je zelf al kunt doen aan zoekmachine optimalisatie. Hoe je deze technieken precies kunt toepassen, leg ik in mijn SEO-trainingen uit. Dus stuur mij gerust een berichtje (jenneke@contentgids.nl) als je daarin geinteresseerd bent.


Al met al

Kortom komt het erop neer dat je als ondernemer beter SEO niet meer als een ondergeschoven kindje kunt behandelen. Laat het een vast onderdeel van jouw online marketing strategie zijn en besteed er regelmatig aandacht aan. Dan zul je zien dat zoekmachine optimalisatie jou als ondernemer echt wel mooie resultaten (en meer klanten) kan opleveren!