Content Marketing is een begrip dat je binnen online marketing vaak voorbij hoort komen. Bovendien wordt de term Content Marketing vaak ook door elkaar gehaald met storytelling en social media marketing. Het is dan ook heel begrijpelijk dat je niet precies weet wat Content Marketing is. Daarom leg ik je in dit artikel uit wat Content Marketing is en waarvoor en hoe je dit middel goed kunt inzetten.

 

Wat is content eigenlijk?


Om goed te kunnen begrijpen wat content marketing is, is het belangrijk dat je eerst goed weet wat content precies is. Met content wordt alles bedoeld wat je kunt publiceren op het gebied van spraak, beeld en schrift.

Een aantal voorbeelden van content zijn:

  • Blogartikelen
  • Infographics
  • Podcasts
  • Video’s
  • Webinars
  • E-books


Wat is Content Marketing precies?

Content Marketing is het begrijpen van aan welke informatie jouw doelgroep behoefte heeft en jouw doelgroep van deze informatie voorzien. Als aanbieder van deze informatie kom je niet over als een verkoper die zijn eigen producten aanprijst, maar als iemand die jouw doelgroep wilt helpen en de doelgroep laat ontdekken dat jouw producten of diensten weleens een probleem of vraagstuk van de doelgroep zou kunnen oplossen. Daarnaast gebruik je de content als middel om zo goed mogelijk onder de aandacht te komen van de doelgroep, door de content op verschillende kanalen te verspreiden.

 

De voorwaarden waar goede Content Marketing aan moet voldoen

Wil je zeker weten dat jij jouw Content Marketing goed aanpakt? Zorg er dan voor dat jouw Content Marketing aan de volgende voorwaarden voldoet:

  1. Het is voor jouw doelgroep niet direct duidelijk dat je de content publiceert om jouw producten of diensten bij hen onder de aandacht te brengen. Toch maakt de doelgroep dankzij de content wel kennis met jouw merk, producten en diensten.
    2. De content bevat waardevolle, relevante of amuserende informatie voor jouw doelgroep.
    3. De content wordt op de website van jouw merk of bedrijf gepubliceerd. Publiceer je de content alleen op social media? Dan valt het onder social media marketing.
    4. Door de content kan jouw doelgroep tot de conclusie komen dat jij dé oplossing voor hun probleem of vraagstuk hebt.
    5. De content nodigt mensen uit om het met anderen te delen.
    7. De content is buiten de website om, op meerdere kanalen te vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media, andere websites en een nieuwsbrief.

 

Een schoolvoorbeeld van Content Marketing

Dankzij bovenstaande informatie, weet je al beter wat Content Marketing is. Vind je het begrip toch nog een beetje vaag? Dan is dat helemaal niet erg. Om je nog wat duidelijker uit te leggen wat Content Marketing is, haal ik er een (oud!) schoolvoorbeeld van Albert Heijn bij.


De Allerhande

Al maar liefst 60 jaar doet Albert Heijn namelijk al heel slim aan Content Marketing door het blad Allerhande uit te brengen. Dit is een blad waarin allerlei heerlijke recepten staan die ideaal zijn voor mensen die ervan houden om lekkere, maar ook simpele gerechten te koken. Wil je een recept maken? Dan ben je geneigd om de benodigde ingrediënten bij Albert Heijn te halen, terwijl de supermarktketen haar producten niet eens in het blad aanprijst.


Tegenwoordig zet Albert Heijn de Allerhande ook heel handig online in op het gebied van Content Marketing. Ze hebben namelijk inmiddels een website gemaakt waarop je de Allerhande recepten kunt terugvinden. Wil je een recept maken? Met 1 muisklik zet je de benodigde ingrediënten op jouw boodschappenlijstje. De stap om de producten nu ook daadwerkelijk bij Albert Heijn te kopen, is nog maar heel klein.

 

Wat kun je met Content Marketing bereiken?

Content Marketing gebruik je niet persé om jouw producten of diensten keihard in te verkopen. Het maken en publiceren van content is meer bedoeld om jouw doelgroep naar jou toe te trekken en aan jouw merk te laten binden. Door middel van Content Marketing kun je een vertrouwensband met jouw doelgroep opbouwen, waardoor zij eerder geneigd zijn om bij jou een product of dienst af te nemen.