iIk zie al een tijdje, zeg gerust jaren, Babes met een eigen website struggelen met een aantal zaken. Een veel voorkomende struggle is het plaatsen van linkjes op jouw website. Is het een goed idee om linkjes te plaatsen op je website? Is het een goed idee om naar andere websites door te linken of juist niet? Op deze en een aantal andere vragen omtrent het plaatsen van linkjes op jouw website, geef ik in dit artikel antwoord.

 

Is het een goed idee om naar andere websites door te verwijzen?

Om 1 of andere reden zijn mensen huiverig om op hun eigen website naar die van anderen door te linken. Ze zijn bijvoorbeeld bang om bezoekers en/of een stukje van hun linkwaarde kwijt te raken. Wanneer je naar een andere website doorlinkt, geef je die website namelijk een stukje van jouw eigen waarde mee. Echter is het juist een heel goed idee om door te linken naar een andere website. 

 Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan vast:

  • Het moet in de tekst relevant zijn (dus niet raar) om naar de andere website door te linken;
  • De website waar je naar doorverwijst, moet in dezelfde branche zitten als die van jou. 
  • De website waar je naar doorverwijst, moet voorzien zijn van een SSL-certificaat.
  • De website waar je naar doorverwijst mag geen nepnieuws, spam enzovoorts bevatten.

 

Waarom is het een goed idee om naar andere websites door te verwijzen?

Het is juist een goed idee om naar andere websites te linken, omdat je de bezoekers van jouw website hiermee helpt. Wanneer je bijvoorbeeld zegt: ‘er zijn verschillende planten die gemakkelijk te onderhouden zijn, Planten.nl heeft hier een handige overzicht van’ en je zet onder een gedeelte van die zin het linkje naar dat handige overzicht toe, help je jouw bezoekers aan voor hen waardevolle informatie. Mits zij natuurlijk geïnteresseerd zijn in planten. Hierdoor gaan jouw bezoekers niet alleen positiever over jou denken (want hey, je helpt hen!), maar ook Google. Google wil namelijk haar gebruikers zo goed mogelijk helpen. En als er gebruikers via Google op jouw website terechtkomen en dankzij datgene waarnaar jij doorverwijst enorm geholpen worden, zal Google een stuk positiever over jouw website ‘denken’ en jou misschien wel belonen met een hogere positie in haar zoekresultaten. 

 

Het opbouwen van jouw linkprofiel

Eerder vertelde ik al wat linkbuilding is. Linkbuilding is het doelbewust opbouwen van een goed linkprofiel. Hoe meer websites naar die van jou verwijzen, hoe beter dat voor jouw SEO is. Google ziet zulke verwijzingen namelijk als ‘aanbevelingen’. Echter is het wel belangrijk dat Google er niet achterkomt dat je doelbewust aan linkbuilding doet. Daar heeft de zoekmachine namelijk een hekel aan. Om te voorkomen dat Google je straft voor het doelbewust optimaliseren van jouw linkprofiel, is het een heel goed idee om niet alleen een zo goed mogelijk, maar ook een zo natuurlijk mogelijk ogend linkprofiel op te bouwen. 

Dat doe je door niet alleen andere websites naar die van jou te laten verwijzen, maar door ook af en toe naar andere websites te verwijzen. Bovendien kun je het beste in elke tekst ook interne linkjes plaatsen. Dat zijn linkjes naar andere pagina’s op jouw website toe.

 

Ook interne linkjes zijn goed voor de zoekmachine optimalisatie van jouw website

Linkjes die naar andere websites verwijzen, worden externe links genoemd. Linkjes die naar pagina’s binnen jouw eigen website verwijzen, worden interne links genoemd. Niet alleen voor het opbouwen van een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel is het een goed idee om naast externe links ook interne links te plaatsen in een tekst. Het plaatsen van interne links is ook goed voor het zo goed mogelijk in de smaak vallen bij zoekmachines zoals Google. Wanneer je interne links plaatst, is de kans namelijk groot dat mensen doorklikken naar de andere pagina op jouw website waarnaar je in jouw tekst verwijst. Als daar ook weer interne links in staan, is de kans groot dat de bezoeker ook in die tekst weer op een linkje binnen jouw website klikt enzovoorts. 

 

Hoe langer een bezoek duurt, hoe beter

Hoe vaker een bezoeker op een interne link klikt, hoe langer zijn bezoek wordt op jouw website. En hoe langer een bezoeker jouw website bezoekt, hoe beter Google jouw website gaat vinden. Zo’n persoon brengt namelijk niet voor niets een lang bezoek aan jouw website, dat doet diegene uiteraard alleen als er iets op te vinden is wat hij nuttig vindt. Daarom kijkt Google bij het indexeren van webpagina’s in haar zoekresultaten onder andere naar hoe lang bezoekers een website bezoeken. Plaats dus vooral in elke tekst interne links om de kans te vergroten dat bezoekers zo lang mogelijk op jouw website blijven.

 

Conclusie

Vooral voor het zoekmachine optimaliseren van jouw website én om behulpzaam op jouw bezoekers te overkomen, is het een heel goed idee om zowel externe als interne linkjes te plaatsen op jouw website. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust contact met mij op via jenneke@contentgids.nl.