Productfotografie: voor de één is het een leuke uitdaging en de ander wil het liever uitbesteden. Met de juiste kennis en tools kun je al je creativiteit kwijt in de foto’s en zullen jouw producten van het beeld afspringen! Vandaag geef ik je een 5 tips waarmee jij direct aan de slag kunt met jouw eigen productfotografie.

 

Tip 1: Werk met het juiste licht

Licht is het belangrijkste element voor fotografie. Het is dan ook van belang dat je het licht op zoekt als je gaat fotograferen. Dat kun je doen door bijvoorbeeld naast het raam te gaan fotograferen of gebruik te maken van een lamp of flitser.

 Onthoudt wel goed dat direct zonlicht vaak hard en te fel is. Dat is niet ideaal als je productfoto’s wilt creëren. Een licht bewolkte dag is de perfecte dag om aan de slag te gaan. Er is dan genoeg daglicht, helemaal als je dicht bij het raam gaat fotograferen!

 Als je ervoor kiest om gebruik te maken van een lamp, kan ik een daglichtlamp aanraden. Er zijn verschillende merken in verschillende prijsklassen die een daglichtlamp aanbieden. Kies er één die goed bij jouw wensen past.

Het kan voorkomen dat het toch te donker is, in dat geval kun je gebruik maken van een reflectiescherm. Dit kun je kopen bij een camerazaak. Je kunt er ook voor kiezen om een groot vel wit papier of een foamboard te gebruiken als reflectiescherm. Zet het scherm aan de kant van de setting waar jij het te donker vind. Het licht zal via het scherm weerkaatsen op jouw setting en daardoor zal het ook wat lichter worden.

 

Tip 2: Creëer negatieve ruimte 

Negatieve ruimte is de ruimte op de foto waar géén product of prop ligt. Het hoofdproduct wordt dan ook de positieve ruimte genoemd. Negatieve ruimte wordt vaak bij flatlays toegepast, maar het kan bij iedere vorm van productfotografie worden gebruikt. 

Het is belangrijk om te weten dat je niet altijd een hele foto hoeft te vullen met props en producten. Hoe meer props jij gebruikt op een foto, hoe minder overzichtelijk een foto kan worden voor de kijker. Door negatieve ruimte toe te passen, krijg het hoofdproduct ademruimte. Hierdoor wordt juist de aandacht van de kijker naar het hoofdproduct getrokken en dat is natuurlijk wat je wilt!

Negatieve ruimte hoeft niet een wit vlak te zijn. Je kunt de negatieve ruimte maken met een mooie stof, een gekleurd vel papier of ander materiaal wat goed bij de sfeer van jouw foto’s past. Misschien vind je de foto kaal of leeg lijken als je gebruik maakt van negatieve ruimte, maar dat is niet zo. Het zal wellicht wennen zijn en je zult waarschijnlijk blijven schuiven met je compositie totdat je een gewenst beeld hebt gecreëerd. Experimenteer met negatieve ruimte, check hoe de foto eruit ziet als je door de lens kijkt en blijf oefenen. 

 

Tip 3: denk aan het Belang van de locatie

Zelfs bij productfotografie is het belang van een mooie locatie groot. Het is als kijker altijd fijn om te zien waar het product gebruikt hoort te worden. Verzorgingsproducten ‘horen’ in de badkamer, sieraden liggen op een nachtkastje en stationery bevindt zich het liefst op een bureau. Er zijn natuurlijk nog veel meer creatieve manieren om te laten zien waar het product thuishoort. Misschien is het strand een goede plek, in de keuken of juist op bed?

 

Tip 4: Bekijk het product door de ogen van de klant

Heb je wel eens gekeken naar welk aspect de klant echt niet mag missen voordat ze het product koopt? Heb je bijvoorbeeld een prachtige verpakking om je product heen zitten met hele mooie details? Of is er een mogelijkheid om (een deel van) het product te laten personaliseren? Of gebruik je bepaalde materialen met een prachtige textuur die iedereen eigenlijk zou moeten voelen? Wat maakt dat de klant echt jouw product moet kopen en waardoor jij ze over de streep kan trekken?

 Fotografeer het speciale aspect dat de klant niet mag missen. De details die over het hoofd gezien kunnen worden bij volledige productfoto’s, worden zichtbaar omdat jij het product van iets dichterbij laat zien. Geef de klant het idee dat ze het product kunnen voelen door de foto, laat hen ervaren van welk materiaal het is gemaakt. 

 

Tip 5: deel jouw cadeautjes

Heb je er wel eens over nagedacht om het verpakken van jouw producten te laten zien? Ik kan goed begrijpen dat jij jouw producten als cadeautjes inpakt zodat het een feestje is om uit te pakken voor de klant. Het feestje dat je creëert als je de klant jouw pakketje uitpakt, dat is het waarschijnlijk voor jou als je het pakket inpakt! En waarschijnlijk vinden jouw volgers het ook een feestje om te zien, win-win!

 Een aantal voorbeelden om te fotograferen: de doos waarin je het pakket verstuurt waar aan de binnenkant een leuke tekst staat, het vloeipapier wat helemaal past bij jouw merk dat je dicht plakt met een bijpassende sticker, het persoonlijke kaartje wat jij meestuurt, freebies of mini’s die jij als cadeautje geeft aan je klanten. Of het feit dat je duurzame materialen gebruikt of het liefst alleen maar gerecycled verpakkingsmateriaal gebruikt (you go girl!) of het kaartje waarop een kortingscode staat voor de tweede bestelling (en dan uiteraard niet de code delen ;)).

 Voor jou is het verpakken van jouw producten part of the job, maar voor je klanten kan het een verschil maken van wel of niet kopen!

 Als laatste tip wil ik je meegeven: geniet van het creatieve proces. Fotograferen moet leuk blijven, zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk geïnspireerd aan het werk gaat!

 

Emmely Schipper

Emmely Schipper

Emmely is een specialist in productfotografie. Ze maakt met alle liefde gestylde productfoto's voor jouw webshop maar helpt jou net zo graag op weg als je het liever zelf wilt doen. Ze schrijft ebooks, geeft workshops en verkoopt tools waardoor productfotografie een piece of cake wordt voor jou! 

Frankrijk is haar grootste inspiratiebron, ze drinkt het liefst koffie verkeerd met havermelk en moodboards maken is haar hobby.