In Facebookgroepen worden regelmatig oproepjes gedaan voor betaalde samenwerkingen. Als jij de perfect match bent voor die persoon en een oplossing hebt voor haar probleem: ga dan goed zitten en lees deze blog met 3 tips door. Als je het slim aanpakt, kun je daar namelijk klanten aan overhouden. In deze blog deel ik graag wat tips met je die jou gaan helpen om op te vallen en klanten te halen uit oproepjes in Facebookgroepen!

1. maak een goede eerste indruk

Zorg dat je duidelijk reageert op wat er gevraagd wordt in de groep. Kan jij iemand helpen met waar zij om vraagt? Wil iemand een mailtje, een pb of dat je reageert op het bericht? In alle gevallen kan ik je aanraden om ervoor te zorgen dat je opvalt: vertel kort wat over jezelf, over wat je doet en wat je voor diegene kan betekenen. Laat vervolgens weten wat jij doet (als actie): een mail sturen, een pb sturen of iets anders. Ga er niet van uit dat de ander contact met jou opneemt, tenzij dat gezegd wordt in het bericht. Wees proactief! 

Bij veel berichten wordt er vaak veel en snel gereageerd; daarom is het belangrijk dat je op de juiste manier (zoals gevraagd) reageert, maar ook opvalt door jouw bericht persoonlijk te maken. Als je op deze manier reageert, zal degene die de oproep heeft geplaatst jouw reactie lezen. Daarnaast zal ze meteen een beeld krijgen bij wie jij bent en wat jij doet. Bovendien zal ze ook jouw naam gaan herkennen als je een berichtje of mailtje stuurt. Hierdoor is de kans groter dat ze jouw mail of berichtje opent en erop reageert!

 

2. Professionaliseer jouw Facebookprofiel

Met het professionaliseren van jouw Facebookprofiel, bedoel ik het up-to-date houden van jouw persoonlijke Facebookprofiel. Hiermee zorg je ervoor dat mensen, indien ze nieuwsgierig naar jou zijn, meteen wat meer informatie kunnen vinden over jou op jouw profiel. Dit is niet alleen interessant voor de persoon die een oproepje plaatst, maar ook voor iedereen die meeleest en eventueel ook op zoek is naar een zelfde oplossing!

 

Tips voor het professionaliseren van jouw Facebookprofiel

Hieronder geef ik een paar tips over waar je op kunt letten:

 

Tip 1

Koppel jouw bedrijfspagina aan jouw werkervaring. Zo kunnen mensen altijd kijken wat jij doet, jouw bedrijfspagina bekijken en deze volgen;

Tip 2

Vul jouw intro in en vertel daar in een paar woorden wat je doet (vergelijkbaar met jouw bio op Instagram).

Tip 3

Kies een professionele profielfoto van goede kwaliteit, waar jij goed en duidelijk op te zien bent. Het beste is een foto die iets over jouw werkzaamheden zegt.

Tip 4

Kies een uitgelichte foto die bij jou past: je kan het laten doorlinken naar jouw website of weggever, omdat je de link verwerkt in de foto of in de beschrijving van de foto.

Tip 5

Voeg linkjes toe in je Facebookprofiel naar jouw website, jouw weggever, jouw Facebookgroep en sowieso naar de social mediakanalen waarop je nog meer actief op bent (denk aan LinkedIn of Instagram). Dit kan bij “uitgelicht”. Je kunt hier ook foto’s, pagina’s, evenementen of jouw eigen Facebookgroep uitlichten. Deze uitgelichte items zijn automatisch openbaar.

 

Tip 6

Controleer of jouw werkervaring (en dus jouw gelinkte bedrijfspagina) op openbaar staat. Je woonplaats en andere persoonlijke gegevens kun je naar wens natuurlijk op “alleen zichtbaar voor vrienden” zetten, maar het is wel verstandig om je bedrijfspagina openbaar te laten zijn. Hierdoor kunnen mensen zien wat je doet, hoe je bedrijf heet, waar ze jou kunnen volgen en wat je dus voor hen kan betekenen, zonder dat ze jouw Facebookvriend zijn.

 

3. Onderneem actie

Ik stipte het ook al even aan bij punt 1, maar het belangrijkste is dat je proactief bent en actie onderneemt. Je kunt dus bijvoorbeeld een mail of PB sturen naar de persoon, maar kijk ook of je alvast een kijkje kan nemen op haar eigen website en social media. Op beide platformen kun je namelijk alvast bekijken wat zij doet. Zo kun je ook makkelijker een connectie maken als je het gesprek aangaat.

 

Reageer op de originele oproep

Omdat je geen melding krijgt via Facebook Messenger als iemand die niet jouw Facebookvriend is, jou een bericht stuurt, is het altijd belangrijk dat je reageert op de originele oproep. Daarbij is het belangrijk dat je een uitgebreide en geïnteresseerde reactie plaatste en daarin ook vermeldt dat je een PB hebt gestuurd. 

 

Link naar jouw aanbod

Een andere tip is om direct een linkje te sturen naar een pagina over jouw product of dienst. Let op: alleen als daar om is gevraagd! Volgens de Business Babes Richtlijnen mag je alleen links delen als daar om wordt gevraagd.

Op die pagina:

  • Geef je meer uitleg over het product of de dienst;
  • Jouw werkwijze;
  • Eventueel jouw prijs;
  • En tot slot hoe mensen bij interesse contact met je kunnen opnemen.

 

Geen reactie? Neem nogmaals contact op

Let op: herinner jezelf eraan dat je een aantal dagen later nogmaals contact opneemt, als de ander dit zelf nog niet heeft gedaan. Heb je geen directe link naar jouw aanbod toe? Zorg er dan in ieder geval voor dat je concreet bent over wat jij voor de ander kan betekenen en benoem dingen als levertijd, prijs en eventueel andere belangrijke dingen.

Oh, en niet iedereen (zoals ik bijvoorbeeld) accepteert op Facebook vriendschapsverzoeken van een vreemde: wees dus voorzichtig met de “toevoegen als vriend” knop!

Ik hoop dat je met deze tips meer succes gaat krijgen bij het reageren in Facebookgroepen en daar zelfs klanten mee gaat binnenhalen. Veel succes!

 

Jenneke Peters

Jenneke Peters

Mijn naam is Jenneke Peters en ik ben geboren en getogen in Twente. Al van kleins af aan ben ik gek op schrijven, muziek en paarden. Inmiddels ben ik een professioneel SEO-Copywriter en Content Marketeer. Op Business Babes maak ik als ‘Content Babe’ jou dan ook graag wegwijs in de wereld van SEO en Content Marketing.

 

Ellen Huizenga

Ellen Huizenga

Online ondernemer (2015) en Founder van Business Babes (2017). Branding & Content Strateeg. Leert jou ontdekken hoe je jouw doelgroep op een authentieke manier kunt bereiken op een manier die voor jou werkt, door middel van persoonlijk advies & coaching.

Woont in Italië aan het Gardameer samen met haar vriend en twee katten sinds december 2018, om meer te genieten van haar vrije tijd en meer vrijheid te ervaren.

Fotograaf: Sylvia Coppens