Dat het al lang niet meer gaat om volgers aantallen en zoveel mogelijk likes op social media, dat hoef ik je niet meer te vertellen. Je wilt namelijk een duurzame relatie opbouwen met kwalitatieve volgers. Oftewel, je wilt meer engagement. Maar hoe doe je dat dan? Hoe vergroot je jouw online engagement? Ik geef je in dit blogartikel een aantal tips! 

 

Er is geen quick-fix

Laat ik je alvast uit de droom helpen: er is geen quick fix voor meer engagement. Het werkt een beetje hetzelfde als met een vriendschap onderhouden, want net zoals bij het onderhouden van een vriendschap gaat er tijd zitten in het vergroten van jouw online engagement. Helaas er is dus geen makkelijk trucje dat ik je zo kan meegeven. 

 

Weest authentiek en oprecht op social media

Tuurlijk laten we online voornamelijk de dingen zien die mooi, goed en leuk zijn. Toch is het ook belangrijk om oprecht te zijn. Heb je bijvoorbeeld een sh*t-dag of gaat die ene fantastische opdracht nét aan je neus voorbij? Deel dan ook eens de minder toffe dingen. Hiermee laat je zien dat je ook maar gewoon een mens bent en het laat zien dat je niet bang bent om jezelf kwetsbaar op te stellen. Wees online dus 100% jezelf. Dan weten jouw volgers wat ze aan je hebben en leren ze je stapje voor stapje kennen. 

 

Alleen maar zenden is geen optie

In ieder geval niet als jij jouw online engagement wilt vergroten. Ga dus ook de interactie aan. Sluit jij je post af met een vraag en komen hier reacties op? Reageer dan op de mensen die interesse tonen en zorg ook hier dat dit oprechte interesse is. Reageer ook op anderen, like hun posts, deel je kennis en ervaring en laat jezelf zien. 

 

Polls, vragen en storytelling 

Een andere goede manier om meer online engagement te verkrijgen, is door slim gebruik te maken van de tools die bijvoorbeeld Instagram biedt. Stel vragen door middel van een poll of doe een keer een quiz. Neem jouw volgers mee in je verhaal en zorg dat er samenhang in zit. Deel je bijvoorbeeld een kijkje in jouw dag? Maak dan een duidelijke opbouw: begin, midden, eind. En ook hier: reageer op dm’s, vragen of laat de resultaten van jouw poll terugkomen in je Stories. 

 

Van online naar offline

Als je investeert in een duurzame relatie met jouw volgers, zul je merken dat je engagement toeneemt. Je berichten worden vaker opgeslagen en krijgen meer reacties. Misschien heb je met sommige meiden wel zo’n goede klik dat je jouw online vrienden, offline wilt ontmoeten. Of misschien kun je zelfs jouw volgers converteren naar betalende klanten. Nogmaals: hier gaat wel tijd overheen. Zeker als jij als ondernemer diensten aanbiedt, ga je niet meteen jouw kwaliteiten in iemands neus drukken. Geef je volgers de kans om jou en je bedrijf eerst beter te leren kennen voor je met je aanbod op de proppen komt. 

 

Hopelijk helpen deze tips om je bereik te vergroten en meer online betrokkenheid te creëren rondom jouw posts en stories. Kijk ook naar wat jij fijn vindt en wat voor jou werkt. Elk bedrijf, branche en dienst is natuurlijk weer anders.

 

Shelley Beekman

Shelley Beekman

Mijn naam is Shelley Beekman, ik woon in Den Haag samen met vriendlief en onze furry friends: kat Bob en puppy Mila.

Als marketing & brand strateeg help ik ondernemers met het vergroten van hun online zichtbaarheid.

Ik hoop je met mijn blogs te inspireren en je praktische tips en tricks te geven om jouw bedrijf naar the next level te tillen!