Zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie lijken misschien hetzelfde ding, maar toch zijn het 2 verschillende zaken. In dit artikel leg ik uit wat het verschil is tussen zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie, zodat dit voor eens en voor altijd duidelijk is!
Wat is zoekmachine marketing?
Zoekmachine marketing is een zijtak van online marketing, want het is marketing dat je online uitvoert. Zoekmachine marketing omvat alle marketing die je via zoekmachines doet. Onderdelen van zoekmachine marketing zijn SEO en SEA. Zoekmachine optimalisatie is dus niet hetzelfde als zoekmachine marketing, maar een onderdeel ervan.
Google en Pinterest, 2 populaire zoekmachines
Denk bij zoekmachines niet alleen aan Google, maar bijvoorbeeld ook aan Pinterest. Pinterest is een zoekmachine die steeds populairder wordt en die je anno 2019 als ondernemer echt als vast onderdeel van je online marketing moet gaan maken. Pinterest is dus een zoekmachine (en geen sociale mediakanaal!), wat maakt dat alle marketing die je erop doet, onder zoekmachine marketing valt.
Google is in Nederland nog steeds de meest gebruikte zoekmachine. Ook alle marketing die je via Google doet, valt onder zoekmachine marketing.
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. In Google kun je door middel van Google Adwords adverteren. Je maakt in Google Ads een zoekcampagne aan waarin je de zoekwoorden zet waarop je wilt adverteren. Wanneer iemand in de zoekbalk van Google 1 van de zoekwoorden intikt waarop jij adverteert, zal Google die advertentie tonen. Dit is meestal boven of onder de organische zoekresultaten. Deze advertenties herken je tegenwoordig aan het feit dat voor een zoekresultaat in Google ‘Adv.’ staat. Je betaalt pas aan Google wanneer iemand op de advertentie klikt.
Adverteren op keywords
Je adverteert in Google dus op zoekwoorden (keywords). De prijs die je per klik betaalt, is voor elk zoekwoord anders. Dit hangt namelijk af van het zoekvolume en de concurrentie van het zoekwoord. Voor een zoekwoord met een hoog zoekvolume en hoge concurrentie betaal je meer geld per klik dan voor een zoekwoord met een laag zoekvolume en een lage concurrentie.
SEA is kortweg betalen voor een ranking in Google
SEA is dus kortweg betalen voor een goede positie in de zoekresultaten van een zoekmachine. In een ander artikel zal ik SEA nog eens uitgebreider uitleggen en vertellen hoe je het zelf kunt toepassen.
Wat is zoekmachine optimalisatie dan precies?
Zoekmachine optimalisatie, kortweg SEO is, in tegenstelling tot SEA, juist een gratis manier om in de zoekresultaten van Google te komen. Bij SEO optimaliseer je je website op meerdere vlakken zo goed mogelijk voor zoekmachines, zodat de kans groot is dat je een mooie ranking haalt op de pagina van de voor jou relevante zoekresultaten. In dit artikel lees je wat SEO precies is.
Eigenlijk zorg je er met SEO voor dat, zonder geld te betalen aan een zoekmachine, jouw website hoog scoort in de organische zoekresultaten ervan.
>> Je leest hier waarom zoekmachine optimalisatie voor jou als ondernemer belangrijk is!
Wat zijn organische zoekresultaten?
Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten waar geen ‘Adv.’ voor staat. De organische zoekresultaten staan altijd onder de advertenties. Met organisch wordt bedoeld dat de website-eigenaar niet voor zijn plekje in de zoekresultaten heeft betaald, maar dit plekje op een ‘natuurlijke’ manier heeft verkregen. Ik zet hierbij natuurlijke expres tussen 2 aanhalingstekens, omdat de meeste webpagina’s tegenwoordig wel degelijk doelbewust zijn geoptimaliseerd om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten van Google. Dat is namelijk wat je met SEO doet. Het komt nog maar weinig voor dat een pagina ‘toevallig’ aan de ongeschreven regels van Google voldoet en daardoor hoog in de organische zoekresultaten scoort.
Hulp nodig bij jouw zoekmachine marketing?
Zoals je ziet, zijn zoekmachine marketing en zoekmachine optimalisatie 2 totaal verschillende dingen. Wil jij graag meer weten over SEO of SEA of kan jij wel wat hulp gebruiken met het hoger scoren in Google? Stuur dan gerust een berichtje naar jenneke@contentgids.nl, want ik help je hier graag mee!