In een eerder artikel legde ik al uit hoe je jouw doelgroep kunt bepalen. Het is ontzettend belangrijk om te bepalen wie jouw doelgroep is. Alleen dan weet je namelijk tot wie jij je richt met jouw aanbod. Als je weet op wie jij je richt, kun je veel beter bepalen hoe je jouw doelgroep benaderd en waar je dat doet. Wanneer je je doelgroep hebt bepaald, is het enorm belangrijk dat je jouw doelgroep door en door leert kennen. In dit artikel vertel ik je 3 manieren om jouw doelgroep beter te leren kennen.

 

waarom is het belangrijk om jouw doelgroep beter te leren kennen?

 

Wanneer je eenmaal jouw doelgroep hebt bepaald, ben je er nog niet. Zodra je weet wie je jouw doelgroep is, hoor je voor jezelf na te gaan hoe goed jij jouw doelgroep kent. Het is om een aantal dingen belangrijk om jouw doelgroep goed te leren kennen.

Alleen wanneer je jouw doelgroep goed kent, kun je namelijk:

  • Nagaan of jouw aanbod naadloos aansluit op de behoefte van jouw doelgroep. Doet dat het niet? Dan kan het weleens zo zijn dat je weinig klanten zult krijgen vanuit de doelgroep die je voor ogen hebt;
  • Achterhalen waar jouw doelgroep zich bevindt en ervoor zorgen dat je in ieder geval op die plekken (online) zichtbaar bent;
  • Erachter komen waar jouw doelgroep zich mee bezighoudt. Vervolgens kun je hierop jouw aanbod zelfs aanpassen als dat een strategisch goede zet blijkt te zijn.

 

Hoe kun je jouw doelgroep beter leren kennen?

Er zijn 3 manieren die ikzelf graag toepas om mijn doelgroep beter te leren kennen. Hieronder vertel ik je welke manieren dat zijn.

 

Manier 1: Door letterlijk de sociale media en fora af te speuren

Wanneer je jouw doelgroep hebt bepaald, kun je gaan achterhalen op welke sociale mediakanalen jouw doelgroep veelal te vinden is. Op het internet is er genoeg informatie te vinden over waar bijvoorbeeld mannen, vrouwen, jongeren, tieners enzovoorts zich tegenwoordig bevinden. Bovendien kun je gewoon letterlijk social media afspeuren om te zien waar je doelgroep zich precies bevindt. Stel je voor dat je een bron tegenkomt dat vermeldt dat jouw doelgroep zich veelal op Facebook bevindt. Facebook is een groot begrip, jouw doelgroep kan er overal zijn. Waar precies op Facebook zit jouw doelgroep? Welke pagina’s volgen zij en van welke Facebookgroepen zijn ze lid? 

 

Hoe weet je welke Facebookgroepen en fora je moet volgen?

Daar kom je achter door zelf lid te worden van de Facebookgroepen waarvan je vermoedt dat jouw doelgroep er ook lid van is. Wanneer je lid bent geworden van zo’n groep, kun je nagaan of je aanname inderdaad klopt en van daaruit verder handelen. Hetzelfde geldt voor het aanmelden op fora waarvan je vermoedt dat jouw doelgroep er veel op te vinden is,

Het kan ontzettend waardevol zijn om lid te zijn van Facebookgroep of forum waarop jouw doelgroep veel te vinden is. Op deze manier kun je er namelijk goed achter komen waar jouw doelgroep zich momenteel mee bezig houdt. Daar kun je dan weer handig op inspelen met jouw aanbod.

 

Manier 2: Door oren en ogen open te houden

Niet alleen op sociale media en fora is het een goed idee om je ogen en oren open te houden, maar ook in de wereld om je heen. Bekijk het nieuws, ga praatjes aan met mensen die je in het echt tegenkomt die onder je doelgroep vallen. Wat is er gaande in de wereld wat actueel is voor jouw doelgroep? Heb je bijvoorbeeld een fysieke winkel en op een nieuws-website gelezen dat webshops tegenwoordig populairder zijn dan fysieke winkels? Dan is het een goed idee om te overwegen om naast jouw fysieke winkel ook een webshop op te richten.

Dit is even een achterhaald voorbeeld, want als het goed is, weet inmiddels iedere winkelier wel dat mensen steeds vaker in webshops bestellen. Echter kan ik met bovenstaand voorbeeld wel goed aangeven hoeveel informatie je door de wereld om je heen krijgt, die best nog wel eens relevant kan zijn voor jou als ondernemer.

Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld de KOR regeling die vanaf 2020 anders is dan voorheen. Boekhouders hoorden in het nieuws dat de KOR regeling gaat veranderen, zien dat ondernemers om hen heen nu met vragen erover zitten (misschien trekken hun eigen klanten al aan de bel erover) en spelen hier vervolgens handig op in door bijvoorbeeld een artikel te schrijven over de kor regeling. Boekhouders kunnen er zelfs voor kiezen om een webinar over de nieuwe KOR regeling te geven of hierover nieuwsbrieven te versturen.

 

Manier 3: Door vragen te stellen

Heb je inmiddels een x aantal volgers op sociale media? Heb je misschien zelfs al een mooi aantal inschrijvingen op jouw nieuwsbrief of een fijn klantenbestand opgebouwd? Dat is geweldig, want je hebt nu verschillende kanalen om vragen te stellen aan jouw doelgroep. Vragen stellen aan jouw doelgroep, is misschien wel 1 van de meest effectieve manieren om jouw doelgroep te leren kennen. Je krijgt namelijk direct van de doelgroep zelf het antwoord op de vragen die je hebt. 

Welke vragen kun je stellen?

Je kunt jouw doelgroep letterlijk alles vragen wat je van hen wilt weten. Laat het in ieder geval altijd een vraag zijn waar jij als ondernemer echt wat aan hebt. Twijfel je bijvoorbeeld over wat je in jouw assortiment moet opnemen of hoe je een bepaalde dienst moet vormgeven? Vraag het je doelgroep! Je kunt vragen stellen door bijvoorbeeld een poll te houden in jouw Instagram stories, door mensen een vraag te laten insturen enzovoorts. 

Zo’n vraag kan bijvoorbeeld al zijn: 

Drink je in de winter liever rode of witte wijn?

Wanneer veel mensen liever rode wijn drinken in de winter en jij bijvoorbeeld een horecazaak hebt, weet je dankzij het stellen van bovenstaande vraag dat het een goed idee is om meer rode wijn dan witte wijn in te slaan als de winter is aangebroken. 

 

Betere connectie met je doelgroep

Naast dat je door vragen te stellen jouw doelgroep beter leert kennen, is deze derde manier ook nog eens om een andere reden goed om toe te passen. Namelijk voor de verbinding met jouw klanten. Wanneer jij aan jouw doelgroep vragen stelt en zij zien dat jij iets met hun antwoorden doet, voelen ze zich gehoord en gewaardeerd door je. Mensen vinden het prachtig om met input te mogen komen en voelen zich graag gehoord. Daarom zullen ze in dit geval nog beter over jou en jouw bedrijf denken.